Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
2014-4593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 59:
Hvordan vil et årsbudget for en Femern-tunnel i den i dag foreslåede udgave se
ud med hhv. indtægter fra 10.000 biler (ÅDT) og 4.000 biler (ÅDT)? Begge
scenarier bedes udregnet under forudsætning af en årlig afskrivning på 1,3 pro-
cent, en rente på 3,5 procent, en pris på 300 kroner pr. overfart plus det på
forhånd fastsatte jernbanebidrag på 350 millioner kroner.
Svar:
Femern A/S offentliggjorde den 20. november 2014 et opdateret trafikalt og
finansielt prognosegrundlag for Femern Bælt-projektet.
Beregningerne af projektets finansielle økonomi er foretaget med udgangs-
punkt i et realrenteniveau på 3,0 pct. p.a., en personbilstakst bil på 484 kroner
inklusive moms, samt et fast jernbanebidrag på 394 millioner kroner om året,
der reguleres med den almindelige prisudvikling. Jernbanebidraget svarer til
den tidligere antagelse om 350 mio. kr. i 2008-priser opskrevet til 2014-priser.
Det er i beregningerne lagt til grund, at projektet følger de almindeligt gælden-
de afskrivningsregler. På baggrund af disse samt en række andre forudsætnin-
ger er tilbagebetalingstiden for det samlede projekt beregnet til 32 år.
I trafikprognosen, som ligger til grund for de finansielle beregninger, har de
tyske konsulentfirmaer Intraplan og BVU beregnet en prognosticeret årsdøgns-
trafik i 2025 på ca. 9.400 personbiler. Hertil kommer lastbiler og busser. Der er
grundigt redegjort for såvel resultater som metode i det fremlagte prognosema-
teriale.
På baggrund af den forudsatte personbilstakst for benyttelse af den faste for-
bindelse på 484 kr. inklusive moms kan de samlede vejindtægter i 2025 opgø-
res til 2.491 mio. kr. (2014-priser). Hertil skal lægges det forudsatte jernbane-
bidrag på 394 mio. kr. (2014-priser), hvorved de samlede indtægter i 2025 kan
opgøres til 2.885 mio. kr. (2014-priser).