Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1436171_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
2014-4593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 59:
Hvordan vil et årsbudget for en Femern-tunnel i den i dag foreslåede udgave se
ud med hhv. indtægter fra 10.000 biler (ÅDT) og 4.000 biler (ÅDT)? Begge
scenarier bedes udregnet under forudsætning af en årlig afskrivning på 1,3 pro-
cent, en rente på 3,5 procent, en pris på 300 kroner pr. overfart plus det på
forhånd fastsatte jernbanebidrag på 350 millioner kroner.
Svar:
Femern A/S offentliggjorde den 20. november 2014 et opdateret trafikalt og
finansielt prognosegrundlag for Femern Bælt-projektet.
Beregningerne af projektets finansielle økonomi er foretaget med udgangs-
punkt i et realrenteniveau på 3,0 pct. p.a., en personbilstakst bil på 484 kroner
inklusive moms, samt et fast jernbanebidrag på 394 millioner kroner om året,
der reguleres med den almindelige prisudvikling. Jernbanebidraget svarer til
den tidligere antagelse om 350 mio. kr. i 2008-priser opskrevet til 2014-priser.
Det er i beregningerne lagt til grund, at projektet følger de almindeligt gælden-
de afskrivningsregler. På baggrund af disse samt en række andre forudsætnin-
ger er tilbagebetalingstiden for det samlede projekt beregnet til 32 år.
I trafikprognosen, som ligger til grund for de finansielle beregninger, har de
tyske konsulentfirmaer Intraplan og BVU beregnet en prognosticeret årsdøgns-
trafik i 2025 på ca. 9.400 personbiler. Hertil kommer lastbiler og busser. Der er
grundigt redegjort for såvel resultater som metode i det fremlagte prognosema-
teriale.
På baggrund af den forudsatte personbilstakst for benyttelse af den faste for-
bindelse på 484 kr. inklusive moms kan de samlede vejindtægter i 2025 opgø-
res til 2.491 mio. kr. (2014-priser). Hertil skal lægges det forudsatte jernbane-
bidrag på 394 mio. kr. (2014-priser), hvorved de samlede indtægter i 2025 kan
opgøres til 2.885 mio. kr. (2014-priser).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436171_0002.png
Antages derimod en personbilstakst på 300 kr. inklusive moms, frem for den
forudsatte takst på 484 kr., kan den samlede indtægt i 2025 alt andet lige opgø-
res til 2.325 mio. kr. (2014-priser) ved samme årsdøgnstrafik. Men såfremt
taksterne for benyttelse af den faste forbindelse sættes væsentligt lavere end
forudsat, vil det alt andet lige medføre en stigning i trafikken i forhold til det
forudsatte, hvorved den samlede indtægt vil blive højere end 2.325 mio.kr.
Denne effekt er der ikke taget højde for i den anførte beregning.
Med en personbilstakst på 300 kr. inklusive moms, frem for den forudsatte
takst på 484 kr., samt en årsdøgnstrafik på 4000 biler kan de samlede vejind-
tægter opgøres til 1.433 mio. kr. (2014-priser). Hertil skal lægges det forudsatte
jernbanebidrag på 394 mio. kr. (2014-priser), hvorved de samlede indtægter
kan opgøres til 1.827 mio. kr. (2014-priser).
I den offentliggjorte, opdaterede finansielle analyse er udarbejdet en række
følsomhedsberegninger, som viser forbindelsens økonomiske robusthed over
for ændringer i centrale parametre.
For så vidt angår realrenten, er det beregnet, at et realrenteniveau på 3,5 pct.
p.a. vil medføre en forlængelse af tilbagebetalingstiden med 5 år, mens et real-
renteniveau på 2,5 pct. p.a. vil medføre en forkortelse af tilbagebetalingstiden
med 3 år.
Det er endvidere beregnet, at såfremt den beregnede årlige vækst i trafikken
permanent bliver 10 pct. lavere, vil det medføre, at tilbagebetalingstiden for-
længes med 3 år, mens en 10 pct. højere årlig vækst i trafikken vil medføre, at
tilbagebetalingstiden forkortes med 2 år.
Bliver trafikspringet i forbindelse med åbningen af den faste forbindelse 40 pct.
frem for det beregnede niveau på 54 pct., vil det medføre en forlængelse af til-
bagebetalingstiden med 4 år.
Endelig er det beregnet, at hvis de samlede trafikindtægter på vejforbindelsen
permanent
bliver 10 pct. lavere end beregnet på grundlag af trafikprognosen,
vil det medføre, at tilbagebetalingstiden øges med 6 år. Hvis indtægterne bliver
10 pct. højere, vil tilbagebetalingstiden forkortes med 4 år.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke