Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1517820_0001.png
13. april 2015
J.nr. 15-0466376
Samrådsspørgsmål AC
- Tale til besvarelse af spørgsmål AC den 7. april 2015
Spørgsmål
Skatteministeren udtalte til DR.dk d. 19. ja-
nuar 2015, at ”Det er forkert at påstå, at der
er en direkte afhængighed mellem olieind-
tægter og finansiering af togfonden”, hvil-
ket økonomi- og indenrigsministeren bak-
kede op om i et Ritzau telegram fra d. 28.
januar 2015, hvor økonomi- og indenrigs-
ministeren forklarede, at finansieringen af
Togfond DK hverken afhænger af oliepri-
sen eller olieproduktionen, og at hvis hele
finansieringen ikke kan hentes på den om-
lagte beskatning af nordsøolien, så skal den
findes "løbende" på finanslovene. På den
baggrund bedes ministrene forklare føl-
gende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0002.png
1)
Hvordan regeringen kan påstå, at der
ikke er en direkte afhængighed mel-
lem indtægterne fra Nordsøen og fi-
nansieringen af Togfond DK, når
det fremgår eksplicit på s. 2 i aftalen
om Togfond DK fra januar 2014, at
”Det statslige merprovenu ved har-
moniseringen af beskatningen i
Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsæt-
tes til kollektiv trafik til størst mulig
gavn for danskerne gennem etable-
ring af Togfonden DK.”
Hvor på finanslovene regeringen lø-
bende vil finde den manglende fi-
nansiering af Togfond DK, der i øje-
blikket bliver på 18 mia. kr. som
følge af den lave oliepris.
2)
Jeres nervøsitet er
ude af proportioner
Tak for ordet. Jeg vil gerne – endnu engang
– forklare, hvordan aftalen om Togfonden
hænger sammen.
Side 2 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0003.png
Hvis nu Venstre, Det Konservative Folke-
parti og Liberal Alliance havde ønsket at
være med i aftalen om Togfonden, er jeg
sikker på, at man ikke havde været nær så
nervøse for finansieringen af Togfonden,
som det lader til at være tilfældet.
Aftalen er en solid
aftale til gavn for
Danmark
Regeringen har indgået en fremragende af-
tale om harmoniseringen af beskatningen af
olieselskaberne i Nordsøen. Vi har med af-
talen ikke blot sikret stabile rammevilkår for
branchen som helhed – vi har desuden sik-
ret, at alle selskaber beskattes efter de
samme regler. Det synes jeg er fornuftigt.
Og med aftalen om Togfonden indgik vi
samtidig en enestående aftale, der sikrer
bedre infrastruktur i Danmark. En samlet
plan, der binder Danmark sammen. Tog-
fonden beløber sig til i alt 28�½ mia. kr. og
indeholder offentlige infrastrukturinveste-
ringer frem til slutningen af 2020’erne.
Side 3 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0004.png
Vi finansierede aftalen med det provenu,
som vi forventede ville komme ind fra har-
moniseringen af beskatningen af Nordsøen.
Vi skrev eksplicit ind i den politiske aftale,
at Togfonden er på 28�½ mia. kr. uanset, om
provenuet fra aftalen om harmoniseringen
af beskatningen i Nordsøen skulle vise sig
at blive mindre eller større.
Det fremgår også, at eventuelle afvigelser
skal klares inden for den løbende tilrettelæg-
gelse af finanspolitikken, dvs. inden for
rammerne af de mellemfristede 2020-pla-
ner.
På den måde adskiller Togfonden sig ikke
fra fx sundhedsområdet, folkeskolen,
vækstpakker mv. Det er alt sammen noget,
vi har prioriteret inden for de mellemfri-
stede rammer, som vi løbende tager stilling
til.
Side 4 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0005.png
Olieprisen skal ikke
styre vores ambitio-
ner
Men jeg vil ikke stå her og negligere spør-
gernes nervøsitet. For ja, olieprisen er fal-
det. Og steget…
Faktisk ændrer olieprisen sig hver dag. Og
det forholder vi os til. Det har vi senest gjort
i det netop offentliggjorte konvergenspro-
gram. For olieprisen har da bestemt betyd-
ning for de offentlige finanser og dansk
økonomi i det hele taget.
Men udsving i olieprisen skal ikke diktere,
hvor meget vi skal forbedre togtrafikken.
Det vil jeg godt slå fast.
Vi var ikke blinde for, at forudsætningen
om olieprisen kunne ændre sig.
Netop derfor skrev vi ind i aftalen, at hvis
der kommer mere end 28�½ mia. kr. eller
mindre end 28�½ mia. kr., så skal det altså
ikke automatisk påvirke de planlagte for-
bedringer af togdriften.
Side 5 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0006.png
Og det er hele sagens kerne. At vi afsætter
28�½ mia. kr. og samtidig sørger for, at hvad
der måtte komme af eventuelle afvigelser,
jamen det tager vi hånd om i den løbende
tilrettelæggelse af finanspolitikken.
Det er fuldstændig på samme måde som
med fx motorveje og sygehuse osv., så det
er altså i fuld overensstemmelse med de
mellemfristede finanspolitiske målsætnin-
ger, og den måde vi normalt tilrettelægger
den økonomiske politik på. Det har min
kollega økonomi- og indenrigsministeren
redegjort for, så det burde der ikke være be-
hov for at drøfte igen.
Lad mig perspekti-
vere
Og tillad mig at give det lidt perspektiv.
Man skal huske, at de 28�½ mia. kr. i Tog-
fonden er et beløb, som skal investeres over
en lang årrække. Af lovforslaget fremgår
det, at udgiften svarer til en permanent for-
øgelse af de årlige udgifter på ca. 360 mio.
kr.
Side 6 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0007.png
Det er mindre end 1 pct. af de offentlige in-
vesteringer, som vi gennemfører hvert år.
Og det svarer til ca. en tredjedel af det årlige
mindreprovenu ved en permanent bolig-
jobordning, som Venstre foreslår.
Desuden skal det da også lige nævnes, at vi
har afsat en reserve på 5 mia. kr. i Togfon-
den, som ikke disponeres før 2024.
Så selv om Togfonden giver infrastrukturen
et massivt løft, så kan jeg berolige spørgerne
med, at det er altså ikke noget, der kan vælte
et statsbudget.
Tænk langsigtet
Jeg vil gerne opfordre spørgerne til at have
lidt mere is i maven. Jeg mener, at det er helt
centralt at tænke langsigtet. Især når vi taler
om så store projekter, som dem vi planlæg-
ger i Togfonden.
Side 7 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0008.png
Jeg forstår simpelthen ikke, at spørgerne er
så kritiske over for Togfonden. To trans-
portordførere og en trafikordfører burde jo
være glade for sådan en aftale. Men det kan
selvfølgelig godt være, at ordet ’kollektiv
trafik’ får det til at løbe koldt ned af en libe-
ral ryg.
Oppositionen
burde elske Tog-
fonden
Men hos Venstre har man jo tidligere talt
varmt for infrastrukturforbedringer. Faktisk
har Venstres formand endda udtalt, at, og
jeg citerer:
"Flagskibet i den kollektive trafik bli-
ver den såkaldte timemodel, der vil gøre det muligt
at køre med tog mellem de største danske byer på en
time eller mindre".
Og det er jo bl.a. et af for-
målene med Togfonden.
Venstre burde glæde sig over Togfonden,
fordi den sikrer kortere rejsetider, som kan
gøre det mere attraktivt at søge job længere
væk end tidligere.
Side 8 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0009.png
Samtidig skaber vi arbejdspladser med afta-
len. Transportministeriet angiver, at elektri-
ficeringen og timemodellen henover an-
lægsperioden vil øge beskæftigelsen med ca.
20.000 årsværk. Så hvordan Venstre, Kon-
servative og Liberal Alliance kan være imod
et historisk løft af den danske jernbane, er
mig en gåde.
Ingen afhængighed
af olieprisen
Men tilbage til nervøsiteten. Min kollega,
økonomi- og indenrigsministeren, og jeg vil
gerne berolige spørgerne med, at der med
aftalen om Togfonden er afsat 28�½ mia. kr.
til at give det danske jernbanenet et løft. Det
betyder – som vi efterhånden mange gange
har forklaret – at hvis der kommer mere el-
ler mindre end 28�½ mia. kr. ind, jamen så
håndterer vi det i den løbende finanspoliti-
ske planlægning. Præcis som det er tilfældet
med andre tiltag under denne og tidligere
regeringer.
Side 9 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0010.png
Præsidiets afgø-
relse
Jeg har efterhånden modtaget rigtig mange
spørgsmål om finansieringen af Togfonden.
Og ligeså mange gange har jeg redegjort for
finansieringen af Togfonden. Min kollega
økonomi- og indenrigsministeren og jeg
selv har gang på gang forklaret, hvordan af-
talen er i overensstemmelse med regerin-
gens forsigtighedsprincip. Så det burde ikke
være nødvendigt at blive ved med at drøfte
det.
Som I nok også har bemærket, ændrer sva-
ret sig altså ikke, blot fordi man bliver ved
med at spørge.
Jeg mener desuden, at mine svar har været
fyldestgørende. Derfor er jeg også glad for,
at Folketingets Præsidium kort før påske i
forbindelse med en konkret klage over et af
mine svar har slået fast, at man ikke ønsker
at fravige den generelle praksis med ikke at
gå ind i en konkret vurdering af indholdet
af ministres svar.
Side 10 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517820_0011.png
Et enigt præsidium har altså hældt Venstres
klage af brættet.
Tak for ordet.
Side 11 af 11