Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1523325_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Åbent samråd kl. 15:00-17:00
Tid og sted: Tirsdag d. 7. april i Transportudvalget
Spørgsmål stillet af Kristian Pihl Lorentzen (V), Mike Legarth
(KF) og Villum Christensen (LA)
”Skatteministeren udtalte til DR.dk d. 19. januar 2015, at ”Det er
forkert at påstå, at der er en direkte afhængighed mellem
olieindtægter og finansiering af togfonden”, hvilket økonomi- og
indenrigsministeren bakkede op om i et Ritzau telegram fra d. 28.
januar 2015, hvor økonomi- og indenrigsministeren forklarede, at
finansieringen af Togfond DK hverken afhænger af olieprisen eller
olieproduktionen, og at hvis hele finansieringen ikke kan hentes
på den omlagte beskatning af nordsøolien, så skal den findes
"løbende" på finanslovene.
På den baggrund bedes ministrene forklare følgende: 1) Hvordan
regeringen kan påstå, at der ikke er en direkte afhængighed
mellem indtægterne fra Nordsøen og finansieringen af Togfond
DK, når det fremgår eksplicit på s. 2 i aftalen om Togfond DK fra
januar 2014, at ”Det statslige merprovenu ved harmoniseringen af
beskatningen i Nordsøen på ca. 28,5 mia. kr. afsættes til kollektiv
trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af
Togfonden DK.” 2) Hvor på finanslovene regeringen løbende vil
finde den manglende finansiering af Togfond DK, der i øjeblikket
bliver på 18 mia. kr. som følge af den lave oliepris.”
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 7/4-15 om Togfond DK og beskatning af nordsøolie, til økonomi- og indenrigsministeren
1523325_0002.png
Indledning
Tak for ordet.
Skatteministeren og jeg er blevet bedt om at redegøre for
finansieringen af Togfonden DK, herunder at afklare
sammenhængen med statens olieindtægter fra Nordsøen.
Togfonden har påkaldt sig stor interesse den seneste tid, og
regeringen har redegjort for finansieringen af projektet i både
samråd og i folketingssalen. Derfor vil både spørgsmål og svar
formentlig forekomme velkendte.
Jeg vil lægge ud med at redegøre kort for den økonomiske
planlægning, både generelt og i forbindelse med Togfonden.
Dernæst vil skatteministeren komme nærmere ind på aspekter
omkring blandt andet nordsøbeskatningen.
Harmonisering af nordsøbeskatningen
Med harmoniseringen af nordsøbeskatningen besluttede
regeringen sammen med SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti,
at det kun var rimeligt, at de virksomheder, der trækker olie op af
Nordsøen, står over for ensartede skatteregler.
Venstre ønskede ikke at deltage i aftalen om harmonisering af
beskatning i Nordsøen. Det undrer mig. Det er jo en aftale, der
sikrer, at alle olieselskaber i Nordsøen omfattes af
det samme
regelsæt. Og det er en aftale, der gavner dansk økonomi.
Regeringen prioriterer infrastruktur
Den samme kreds af partier, der vedtog harmoniseringen af
nordsøbeskatningen, indgik samtidig aftalen om Togfonden DK.
Med Togfonden ønsker vi at binde landet tættere sammen og
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 7/4-15 om Togfond DK og beskatning af nordsøolie, til økonomi- og indenrigsministeren
1523325_0003.png
styrke den kollektive trafik. Heller ikke det ville Venstre være med
til. Og det selvom Venstre tidligere har støttet investeringer i
elektrificering og timemodellen.
Investeringerne gennem Togfonden er helt centrale i at
opgraderer den kollektive trafik, og binde Danmark bedre
sammen.
For det første,
så er timemodelstogene med til at mindske
afstandene mellem byerne. Det bidrager til at øge
pendlingsoplandene, og det gør arbejdskraften mere mobil. Det
forbedrer Danmarks vækstvilkår.
Med timetogsmodellen vil man på kun én time kunne tilbagelægge
strækningerne Esbjerg-Odense, Aarhus-Aalborg, Aarhus-Odense
og Odense-København. Det vil betyde en meget væsentlig
tidsbesparelse for masser af danskere sammenlignet med i dag –
for ikke at tale om forbedringer for miljøet.
For det andet
ligger der i aftalen om Togfonden, at vi også
opgraderer trafikken ind til timemodelstogene. Det vil komme den
regionale trafik til gode. Lad mig give et eksempel. På
strækningen mellem Thisted over Struer til hhv. Vejle og Langå vil
der blive mulighed for højere hastighed. Det samme bliver muligt
mellem Holbæk og Kalundborg, Bramming og Tønder,
Skanderborg og Skjern samt Helsingør og Østerport, for bare at
nævne nogle af strækningerne.
Finansiering af Togfonden DK
Hvordan de store infrastrukturinvesteringer er finansieret, er klart
præsenteret i aftalen. Hvis vi bladrer fra side to i aftalen, som
dette samrådsspørgsmål tager afsæt i, og over på side tre af
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 7/4-15 om Togfond DK og beskatning af nordsøolie, til økonomi- og indenrigsministeren
1523325_0004.png
aftalen, så fremgår det tydeligt, at ”eventuelle afvigelser mellem
det realiserede og forudsatte merprovenu fra harmoniseringen af
Nordsø-beskatningen vil blive håndteret i forbindelse med den
løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken i overensstemmelse
med de mellemfristede finanspolitiske målsætninger.”
Finansieringen af Togfonden står og falder altså hverken med
oliepriser, produktionsomfang eller produktionsomkostninger i
Nordsøen. Hvis provenuet fra Nordsøen viser sig at blive mindre
end ventet, vil det blive håndteret løbende gennem
finanspolitikken. (Hvis det viser sig at blive større, så lægger vi
heller ikke flere skinner af den grund.)
Det er altså helt klart i aftalen, at eventuelle behov for yderligere
finansiering vil ske i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse
af finanspolitikken inden for rammerne af budgetloven og de
mellemfristede finanspolitiske målsætninger. Det stemmer
overens med regeringens forsigtighedsprincip.
Investeringerne i Togfonden er langsigtede, og hoveddelen af
udgifterne falder i perioden efter 2020. Det samlede beløb på 28�½
mia. svarer ifølge lovforslaget til en permanent forøgelse af de
årlige udgifter på ca. 360 mio. kr. Det er mindre end 1 pct. af de
samlede årlige offentlige investeringer.
Ændret provenu fra Nordsøen
Siden vi indgik aftalen om Togfonden i 2013, er der sket et meget
stort og uforudset fald i oliepriserne, og provenuet fra Nordsøen
ser nu ud til at være lavere, end vi ventede dengang.
Skøn er altid usikre, og især olie, rente og valutaforhold kan
ændre sig fra dag til dag. Det er blevet særligt tydeligt over de
4
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 7/4-15 om Togfond DK og beskatning af nordsøolie, til økonomi- og indenrigsministeren
1523325_0005.png
seneste måneder. Siden Kraka kom med den analyse I
fremhæver om, at der mangler 18 mia. i Togfonden (et budskab,
jeg i øvrigt ikke er enig i), som dette samrådsspørgsmål også
kommer ind på, er olieprisen steget med over 10 pct. Blandt andet
derfor er størrelsen af Togfonden fastlagt uafhængigt af de
realiserede indtægter fra harmoniseringen af beskatningen i
Nordsøen.
Vi tager hele tiden bestik af den økonomiske udvikling og
revurderer løbende forventningerne til fremtidige skatteindtægter. I
det konvergensprogram, som regeringen netop har offentliggjort,
er skønnet for nordsøindtægterne nedjusteret i forhold til tidligere
mellemfristede fremskrivninger. Trods de færre olieindtægter
planlægges de offentlige udgifter, hvori Togfonden er fuldt
finansieret, fortsat at holde sig inden for rammerne af budgetloven
og Stabilitet- og Vækstpagten.
Det er jo ikke helt ukendt, at provenuet fra skattekilder
efterfølgende kan vise sig at blive noget anderledes end forudsat.
Det gælder for eksempel VK-regeringens forårspakke 2.0 fra
2009, der har viste sig at indeholde finansieringselementer, der
ikke holder i dag, blandt andet blev indtægterne fra salget af CO2-
kvoter lavere end forudsat. I Forårspakke 2.0 regnede man med at
få indtægter på omkring 4 mia. (2015-priser) fra salget af CO2-
kvoter i 2013 alene. De faktiske indtægter i 2013 viste sig
imidlertid kun at blive en �½ mia. Det understreger, at usikkerheden
om fremtidige indtægter kan være stor.
Man kan nu engang ikke garantere skatteprovenu i al fremtid, men
man er naturligvis forpligtiget til at pege på en langsigtet
finansiering af nye initiativer.
5
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 7/4-15 om Togfond DK og beskatning af nordsøolie, til økonomi- og indenrigsministeren
1523325_0006.png
Finansiering på finansloven
Anden del af spørgsmålet går på den eventuelle finansiering af
Togfonden over finansloven. Det er klart, at jeg ikke har mulighed
for i dag at redegøre krone for krone for, præcis hvor på
finansloven der måske skal findes penge, når langt størstedelen af
udgifterne til både timemodellen og elektrificeringen af tognettet
falder på den anden side af 2020. Der kan nå at ske mange ting
frem til da - særligt når det kommer til oliepriserne.
Denne regering fører en økonomisk politik med ambitiøse
reformer og en sund finanspolitisk linje. Det giver os plads til at
lade den offentlige økonomi vokse, og giver os mulighed for at
prioriterer midler til den planlagte udbygning af den offentlige
transport.
Det er reformerne, der bidrager til, at der kan komme knap
160.000 flere private fuldtidsbeskæftigede frem mod 2020 og gør
det muligt at lade den offentlige økonomi vokse. Reformerne er til
gavn for vækst og udvikling i hele Danmark.
Regeringen slækker ikke på reformambitionerne. Nok er der
udsigt til balance på de offentlige finanser i 2020. Men der er
potentiale for yderligere reformer, som kan styrke de offentlige
finanser og løfte vækst og beskæftigelse fremadrettet.
Afrunding
Med forsigtighedsprincippet og en finanspolitik, der fastlægges
inden for rammerne af budgetloven, så har denne regering netop
lagt en konsekvent ansvarlig linje. Det er vi stolte af. Det sikrer
både holdbarhed og troværdighed omkring de offentlige finanser.
Og det sikrer, at vi kan investere massivt i den kollektive trafik til
gavn for alle danskere. Ikke bare dem, der har bil eller bor i
storbyer.
6
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 7/4-15 om Togfond DK og beskatning af nordsøolie, til økonomi- og indenrigsministeren
1523325_0007.png
Således giver jeg ordet videre til skatteministeren.
7