Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519236_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. april 2015
2015 - 2190
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 584:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. marts 2015 samt præsenta-
tionen fra foretræde 9. april 2015 fra Carl Boisen Thøgersen, Ringsted vedrø-
rende forslag om niveaufri udfletning ved Ringsted, jf. TRU alm. del – bilag
211.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Det er med den politiske aftale af 24. juni 2014 besluttet at der skal gennemfø-
res en VVM- undersøgelse af et østligt udfletningsanlæg før der træffes beslut-
ning om udfletningsanlæg i Ringsted.
VVM undersøgelsen omfatter, hvorledes udfletningsanlægget påvirker omgivel-
serne såvel i anlægs- som driftsfasen. På baggrund af disse undersøgelser og
tilsvarende undersøgelse af en vestlig løsning udarbejdes et beslutningsgrund-
lag, således at der kan træffes en politisk beslutning om eventuelt valg af ud-
fletningsanlæg i Ringsted.
Adamshøj Gods påpeger, at de som lodsejer øst for Ringsted påvirkes ufor-
holdsmæssigt meget af den østlige løsning i forhold til en vestlig løsning. Det
skyldes, at toget vil kunne ses tydeligt fra godsets hovedbygning, da det ikke vil
kunne skjules med støjvold, træer og buske som en udfletning i niveau vil kun-
ne. Derudover mener Adamshøj Gods, at de øvrige boliger på og omkring
Adamshøj Gods vil få forringede boligvilkår og ejendomsværdi.
Banedanmarks vurdering er, at en niveaufri udfletning øst for Ringsted, grun-
det sin størrelse og placering i nærheden af Adamshøj, vil forventes at påvirke
omgivelserne i området.
Henvendelsen giver endvidere anledning til følgende bemærkninger til de en-
kelte afsnit i henvendelsen:
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/3-15 samt præsentation fra Carl Boisen Thøgersen, Ringsted vedrørende forslag om niveaufri udfletning ved Ringsted, til transportministeren
1519236_0002.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det anføres, at merprisen for en østlig løsning er 522 mio. kr. Dette beløb
fremkom blandt andet på baggrund af undersøgelser i forbindelse med VVM
undersøgelse af Den nye bane København-Ringsted i 2007-8. I forbindelse med
de igangværende undersøgelser vil dette beløb blive kvalificeret.
Adamshøj Gods mener, at eftersom Togfonden DK er i finansieringsvanske-
ligheder, så er det ikke hensigtsmæssigt at undersøge en mere omkostnings-
tung løsning. Det kan i den forbindelse oplyses at hverken en østlig eller en
vestlig løsning er indeholdt i TogfondenDK, men derimod i aftalekredsen bag
”En Grøn Transportpolitik”.
Adamshøj Gods beskriver størrelsen og udstrækning af anlægget. Den præcise
udstrækning kendes ikke på nuværende tidspunkt, da det er en del af de igang-
værende undersøgelser. Men der arbejdes med et dobbeltsporet udfletningsan-
læg og ikke to enkeltsporede udfletningsanlæg, som anført i henvendelsen. An-
lægget forventes at være ca. 3 km langt og bestå af en række sporforbindelser
og en dobbeltsporet jernbanebro. Jernbanebroen forventes på nuværende tids-
punkt at kunne placeres ca. 250-500 m. vest for Adamshøjvej og enten nord
eller syd for de eksisterende jernbanespor. Det vurderes således, at det vil have
en betydelig påvirkning af bebyggelsen omkring Adamshøjvej.
Adamshøj Gods anfører, at en østlig løsning ikke vil være færdig, når Den nye
bane København-Ringsted åbner. Det er korrekt, at hverken den vestlige eller
den østlige løsning vil kunne udføres, så det er færdigt samtidig med Den nye
bane København-Ringsted.
Flere berørte borgere
Adamshøj Gods anfører at omfanget af ekspropriationer vil være størst i den
østlige løsning.
Banedanmark kan endnu ikke oplyse hvor store ekspropriationer, der er nød-
vendige ved en østlig løsning. Banedanmark kan endvidere oplyse, at der gives
erstatning i forbindelse med ekspropriation. Dette gives både i forbindelse med
midlertidig, permanent, delvis eller hel ekspropriation. Der gives desuden en
kompensation for servitutter, der eventuelt pålægges en matrikel og der støjbe-
skyttes, hvis en bolig vil blive påvirket af støj som ligger over den vejledende
grænseværdi sat af Miljøstyrelsen.
Der gives ikke erstatning for tabt herlighedsværdi i form af eksempelvis støjpå-
virkning under den vejledende grænseværdi, visuelle ændringer, samt eventu-
elle værdiforringelser på ejendommes markedsværdi.
I henvendelsen fra Adamshøj Gods er nævnt, at der allerede i dag findes en
niveaufri udfletning vest for Ringsted. Banedanmark vil gerne her understrege,
at der ikke er en niveaufri udfletning i Ringsted og omegn i dag. En niveaufri
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/3-15 samt præsentation fra Carl Boisen Thøgersen, Ringsted vedrørende forslag om niveaufri udfletning ved Ringsted, til transportministeren
1519236_0003.png
udfletning er en jernbanebro, som fører jernbanesporene over nogle andre
jernbanespor og dermed skaber en udfletning, der ikke foregår i niveau. Både
den østlige og den vestlige udfletning vil betyde at der bliver bygget en jernba-
nebro, der ikke var der før.
Større landskabspåvirkning
Adamshøj Gods mener, at den østlige løsning vil få øgede konsekvenser for den
omkringliggende natur, hvor der ifølge henvendelsen er både spidssnudede
frøer, store vandsalamandere og flagermus. I henvendelsen gøres opmærksom
på, at der allerede er planer om at etablere en flagermuskorridor for at sikre, at
flagermusenes habitat ikke ødelægges, der gøres yderligere opmærksom på, at
den østlige løsning vil medføre en langt større barriereeffekt for faunaen.
Banedanmark har igangsat naturundersøgelser af området, hvor den østlige
udfletning bliver projekteret. De samlede naturundersøgelser vil kortlægge,
hvor meget bevaringsværdig natur, der er i området, hvorledes det påvirkes og
hvilke afværgeforanstaltninger der, ved valg af den østlige løsning, skal gen-
nemføres. I VVM-redegørelsen vil de nødvendige afværgeforanstaltninger for
alle bilag IV-arter blive belyst og Banedanmark genetablerer bevaringsværdig
natur i overensstemmelse med de nationale regler, som sikrer at Danmark ikke
bliver mere naturfattig af større anlægsprojekter.
Adamshøj Gods påpeger, at haven agerer samlingspunkt for lokale arrange-
menter som loppemarkeder og grundlovsmøder, og at udfletningen vil ødelæg-
ge dette.
VVM-undersøgelsen af den østlige løsning vil bl.a. indeholde et fagnotat, som
beskæftiger sig med hvilke rekreative interesser, der bliver påvirket af projek-
tet. Både midlertidige og permanente påvirkninger bliver belyst.
Ødelæggende for fremtidig byudvikling
Adamshøj Gods påpeger, at Ringsted by er midt i en udvikling og udbygning,
der især foregår i Ringsted øst. Støjgener og visuelle gener fra en udfletning øst
for Ringsted vil forringe herlighedsværdien og dermed bebyggelsesmulighe-
derne af dette område betragteligt.
Det er endnu ikke endeligt fastlagt, hvor en østlig udfletning i givet fald skal
placeres, men det er dog klart at arealbehovet øst for Ringsted vil være større
end i dag. Hvis en østlig udfletning bliver bygget, kan fremtidige byudvidelses-
projekter øst for Ringsted blive påvirket. Dette er dog et forhold, som vil være
op til Ringsted Kommune at tage hensyn til i deres kommende planlægning.”
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Magnus Heunicke