Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2014
2014-4593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 58:
Femern A/S har på grundlag af en gammel trafikmodelberegning fra 2002 an-
slået, at etablering af en fast forbindelse vil betyde, at kun 8 procent af person-
bilerne og 13 procent af lastbilerne vil bruge færgefarten. Men denne formod-
ning er næppe holdbar, blandt andet fordi den bygger på, at Scandlines vil fast-
holde en høj pris for overfarten. Molslinien, der besejler den langt længere
strækning mellem Århus og Sjællands Odde, sælger billetter for mellem 249 og
449 kroner på trods af, at forbruget af brændstof på rutens hurtigfærger er
langt højere pr. kilometer end forbruget på de færger, som Scandlines bruger.
Det må på det grundlag antages, at Scandlines kan sænke prisen for en tur til
for eksempel 300 kroner og stadig have en udmærket forretning. Har ministe-
riet foretaget beregninger, der tager hensyn til denne mulighed?
Svar:
Femern A/S offentliggjorde den 20. november 2014 en fuldt opdateret finansiel
analyse og en opdateret trafikprognose for Femern Bælt-projektet.
De tyske konsulentfirmaer bag den nye hovedtrafikprognose, Intraplan og
BVU, har i forbindelse med udarbejdelse af den opdaterede trafikprognose fo-
retaget en vurdering af rentabiliteten ved opretholdelse af færgefarten mellem
Rødby og Puttgarden parallelt med den faste forbindelse over Femern Bælt.
Intraplan og BVU vurderer på baggrund af analysen, at det ikke er økonomisk
rentabelt at fortsætte færgefarten mellem Rødby og Puttgarden, når den faste
forbindelse over Femern Bælt åbner. Derfor er det i trafikprognosen antaget, at
færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden standser driften, når den faste
forbindelse åbner.
Det er imidlertid Scandlines selv, der afgør, om man vil fortsætte færgefarten
efter åbningen af den faste forbindelse.