Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. april 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 579:
”Ministeren bedes – jf. Transportministeriets faktaark ”Passagervækst og over-
flytning til den kollektive trafik” – redegøre for, hvordan de finansieringsmæs-
sige konsekvenser af en stigning i passagertallet på 50 pct. skal håndteres i for-
hold til anskaffelse af materiel, drift af materiel og drift i øvrigt. Svaret bedes
sat i relation til den netop indgåede 10-årige aftale med DSB.”
Svar:
Stigende passagertal er normalt godt for DSB's økonomi. Flere passagerer giver
flere indtægter, som typisk overstiger alle ekstra omkostninger, der er nødven-
dige for at befordre dem. En stigning i trafikken på 50 pct. mellem byerne der
betjenes af Timemodellen - som det citerede faktaark henviser til - vil indebære
en særlig stor økonomiforbedring på sigt, fordi der er tale om rejser over lange
afstande med et stort indtægtspotentiale.
Anskaffelse af nye tog finansieres via kontraktbetalingen til togoperatørerne. På
finansloven er der afsat 4,2 mia. kr. årligt til indkøb af togtrafik hos DSB. Belø-
bet dækker, sammen med indtægterne fra passagerer, overordnet over to om-
kostningsposter:
De løbende driftsomkostninger ved trafikken
DSB’s investeringer, hvor anskaffelse og leje af materiel er helt dominerende
DSB’s kapitalomkostninger til investeringer udgjorde 2,6
mia. kr. i 2014 sva-
rende til godt 60
pct. af kontraktbetalingen. Disse omkostninger dækker for-
rentning og afskrivninger for materiellet, men dog også andre mindre investe-
ringer.
DSB gennemfører i disse år store effektiviseringer, der løbende billiggør drif-
ten. Desuden vil kørsel med eltog give lavere driftsomkostninger.