Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1522517_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. april 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 579:
”Ministeren bedes – jf. Transportministeriets faktaark ”Passagervækst og over-
flytning til den kollektive trafik” – redegøre for, hvordan de finansieringsmæs-
sige konsekvenser af en stigning i passagertallet på 50 pct. skal håndteres i for-
hold til anskaffelse af materiel, drift af materiel og drift i øvrigt. Svaret bedes
sat i relation til den netop indgåede 10-årige aftale med DSB.”
Svar:
Stigende passagertal er normalt godt for DSB's økonomi. Flere passagerer giver
flere indtægter, som typisk overstiger alle ekstra omkostninger, der er nødven-
dige for at befordre dem. En stigning i trafikken på 50 pct. mellem byerne der
betjenes af Timemodellen - som det citerede faktaark henviser til - vil indebære
en særlig stor økonomiforbedring på sigt, fordi der er tale om rejser over lange
afstande med et stort indtægtspotentiale.
Anskaffelse af nye tog finansieres via kontraktbetalingen til togoperatørerne. På
finansloven er der afsat 4,2 mia. kr. årligt til indkøb af togtrafik hos DSB. Belø-
bet dækker, sammen med indtægterne fra passagerer, overordnet over to om-
kostningsposter:
De løbende driftsomkostninger ved trafikken
DSB’s investeringer, hvor anskaffelse og leje af materiel er helt dominerende
DSB’s kapitalomkostninger til investeringer udgjorde 2,6
mia. kr. i 2014 sva-
rende til godt 60
pct. af kontraktbetalingen. Disse omkostninger dækker for-
rentning og afskrivninger for materiellet, men dog også andre mindre investe-
ringer.
DSB gennemfører i disse år store effektiviseringer, der løbende billiggør drif-
ten. Desuden vil kørsel med eltog give lavere driftsomkostninger.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 579: MFU spm. om, hvordan de finansieringsmæssige konsekvenser af en stigning i passagertallet på 50 pct. skal håndteres i forhold til anskaffelse af materiel, drift af materiel og drift i øvrigt, til transportministeren
1522517_0002.png
Endvidere gælder at de hurtige tog i Timemodellen mellem København og Jyl-
land i løbet af et døgn kan nå at udføre flere ture frem og tilbage. Derved kan
både materiel og personale udnyttes mere effektivt end ved længere rejsetid.
Det samme antal tog kan også transportere flere passagerer.
Samlet set vurderes Timemodellen i henhold til Trafikstyrelsens analyser at
give et driftsoverskud på ca. 150 mio. kr. årligt.
Den fulde økonomiforbedring indtræder opnås først når baneinvesteringerne
er færdige og Timemodellen kan realiseres i sin endelige form i midten af
2020'erne.
I den netop indgåede aftale om en 10-årig kontrakt for DSB er der afsat 1,5 mia.
kr. til afskrivning af nye eltog og følgeinvesteringer i perioden frem til 2025.
Alle udgifterne afholdes inden for en uændret - og fra 2021 endda faldende -
økonomisk ramme for DSB.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke