Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. april 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra MF Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 578:
Ministeren bedes redgøre for, med hvilken begrundelse Landstrafikmodellen
allerede i 2013 forudsattes at kunne regne retvisende på Togfond DK-
projekterne, når den samtidig ikke har kunnet bruges i flere andre afgørende
sammenhænge og endnu ikke her i 2015 er i generel drift.
Svar:
Jeg formoder, at spørgeren henviser til, at det ganske rigtigt har trukket ud
med at få tilstrækkeligt sikre prognoser fra Landtrafikmodellen for en Kattegat-
forbindelse. Men når vi ser på Kattegatforbindelsen og Togfonden, er der tale
om to vidt forskellige projekttyper, hvorfor kompleksiteten af beregningerne
også er forskellige.
Togfonden omhandler en jernbaneopgradering af en eksisterende transport-
korridor. Her kender Landstrafikmodellen det nuværende omfang af rejser
fordelt på turlængde, rejseformål og i væsentligt omfang passagerernes reakti-
on på pris og rejsetid. Det betyder, alt andet end lige, at det er lettere at estime-
re effekterne af projektet, ligesom det efterfølgende er lettere at kvalitetssikre
dem.
Det bemærkes også, at det fremgår, at Trafikstyrelsen i forbindelse med rap-
porten om Togfonden DK fra 2013 var i tæt dialog med DTU om beregningerne
på Landstrafikmodellen. Det fremgår således af rapporten, at
”DTU Transport
vurderer imidlertid, at resultaterne er valide til vurdering af Timemodellen.”
En fast forbindelse over Kattegat vil grundlæggende ændre den trafikale infra-
struktur i Danmark ved at skabe en helt ny transportkorridor. Således etableres
der med en Kattegatforbindelse to alternativer for både vej- og jernbanetrafik-
ken mellem Øst- og Vestdanmark. Det stiller større krav til Landstrafikmodel-
len evner til at forudsige fordelingen mellem transportkorridorerne over hhv.
Storebælt og Kattegat.