Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. april 2015
2015-2178
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 571:
Med hvilke begrundelser har ministeren godkendt, at kommunerne nu kan
tilbyde gratis flexkørsel til unge, jf. TRU alm. del, bilag 210?
Svar:
Jeg kan oplyse, Transportministeriet alene har udtalt sig om, at den foreslåede
ordning er lovmedholdighed i forhold til lov om trafikselskaber. Begrundelsen
herfor er, at det er kommunerne, der bestemmer omfanget af den offentlige
servicetrafik i den enkelte kommune og dermed også, hvor mange penge de vil
bruge på at støtte den offentlige servicetrafik, som flextrafik er en del af. Kom-
munerne har således mulighed for at vælge at gøre adgangen til den offentlige
servicetrafik, eller dele heraf enten billigere eller gratis enten for alle borgere
eller grupper af borgere.
Kommunerne skal dog altid overveje om en konkret ordning er i overensstem-
melse med kommunalfuldmagtsreglerne.
Skanderborg Kommune har på den baggrund anmodet Statsforvaltningen om
en vejledende udtalelse om, hvorvidt ordningen kan indføres efter kommunal-
fuldmagtsreglerne. Til brug for Statsforvaltningens udtalelse har Transportmi-
nisteriet bidraget med en udtalelse om lov om trafikselskaber.
Statsforvaltningen anfører bl.a. i deres udtalelse:
”Det er Statsforvaltningens vurdering, at der kan være en kommunal interesse i
at gøre den kollektive trafik mere attraktiv for unge og øge unges mobilitet,
hvilket ifølge Midttrafiks notat skulle være baggrunden for Skanderborg Kom-
munes ønske om at indføre så vidt muligt gratis flexture for unge. Det er endvi-
dere Statsforvaltningens vurdering, at der i så fald ikke umiddelbart ses at være
noget til hinder for at fastsætte en øvre grænse for antallet af gratis ture pr.
måned, sådan at der betales almindelig takst for ture derudover. Der ses i så
fald heller ikke umiddelbart at være noget til hinder for at begrænse gratis kør-