Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1435975_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. december 2014
2014-4593
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 57:
Årsdøgnstrafikken over Femern Bælt ligger i øjeblikket på cirka 4.000 biler,
hvis man ser bort fra de éndags-shoppingrejser, som Scandlines tilbyder for
299 kroner tur-retur. Da turen fra for eksempel København til Hamborg under
alle omstændigheder tager et vist antal timer, vil den tidsmæssige forbedring
ved en tunnel være så beskeden, at der næppe kan forventes et trafikspring
med en kraftig umiddelbar stigning i trafikken. Betragter ministeren det på
denne baggrund som realistisk, når Femern A/S opererer med en årsdøgnstra-
fik på omkring 10.000 biler få år efter åbningen?
Svar:
Den 20. november 2014 oversendte jeg til orientering af medlemmerne af Fol-
ketingets Transportudvalg den af Femern A/S samme dag offentliggjorte opda-
terede finansielle analyse og den opdaterede trafikprognose for Femern Bælt-
forbindelsen. Trafikprognosen består af en hovedtrafikprognose baseret på den
såkaldte FTC-model, en supplerende prognose baseret på den europæiske
Trans-Tools-trafikmodel samt en analyse af nogle af de grundlæggende makro-
økonomiske forudsætninger, som har betydning for trafikvæksten.
FTC-modellen er udviklet af de tyske konsulentvirksomheder Intraplan Consult
GmbH og BVU (Beratergruppe Verkehr + Umwelt GmbH). Disse to virksom-
heder har gennemført modelberegningerne og forestået den omfattende doku-
mentation.
Modellen har beregnet, at antallet af personbiler via Femern Bælt-forbindelsen
i hovedscenariet er knap 9.400 pr. døgn i 2025, hvor den fulde indfasning af
den faste forbindelse forventes at være realiseret. Modellen har endvidere be-
regnet, at Femern Bælt-forbindelsen vil medføre et trafikspring for personbils-
trafikken på 66 pct. og et samlet trafikspring for vejtrafikken på 54 pct. Trafik-
springet for personbiler kan primært henføres til et ændret rutevalg og et æn-
dret transportmiddelvalg, mens nyskabt trafik som følge af Femern Bælt-
forbindelsen kun udgør omkring 3 pct. af det beregnede trafikspring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435975_0002.png
Der er i sagens natur usikkerhed forbundet med langsigtede prognoser. Der er
derfor i den finansielle analyse for Femern Bælt-forbindelsen fremlagt en ræk-
ke følsomhedsberegninger. Det er eksempelvis beregnet, at en reduktion af
trafikspringet med cirka en fjerdel fra 54 pct. til 40 pct. vil forøge den samlede
tilbagebetalingstid for projektet med fire år.
Antallet af personbiler i prognosen er beregnet på grundlag en gennemsnits-
takst på 484 kroner (2014-priser) inklusive moms for passage af den faste for-
bindelse. På den baggrund beregnes i modellen, at andelen af shopping- og
endagsture vil falde fra ca. 30 pct. til ca. 20 pct. Der er således i den finansielle
analyse indarbejdet et væsentligt fald i andelen af shopping- og endagsture.
Der er endnu ikke taget endelig politisk stilling til den fremtidige takstmodel
for Femern Bælt-forbindelsen.
Ikke kun Scandlines, men også fx Øresundsforbindelsen yder i dag rabatter til
endagsbilletter og weekendbilletter. Sådanne rabatordninger er dermed ikke
ukendte for de eksisterende faste forbindelser. Eventuelle fremtidige rabatord-
ninger på Femern Bælt-forbindelsen vil i sagens natur kunne påvirke trafikkens
fordeling, herunder antallet af shopping- og endagsture.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke