Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1520370_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. april 2015
2015-2083
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. marts stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mike Legarth (KF).
Spørgsmål nr. 561:
Ministeren bedes oplyse, hvorfor funktionen i ERTMS/ETCS-systemet med at
bakke tog er fravalgt, da det ikke er medtaget i Banedanmarks signalprojekt og
derfor ikke indgår i Alstoms leveringsomfang til det danske signalprojekt.
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:
”Indledningsvist skal det for en god ordens skyld understreges, at
ERTMS/ETCS-funktionen for at rangere (herunder bakke) er en del af leve-
ringsomfanget til Banedanmarks infrastruktur.
Men specifikationerne for ERTMS/ETCS indeholder mange flere funktioner
end dem, der planlægges anvendt ved udrulningen af det nye signalsystem
(ERTMS niveau 2) på Banedanmarks jernbanestrækninger.
For eksempel har Schweiz, i forbindelse med udrustning af ERTMS i deres lan-
ge jernbanetunneler, udviklet en evakueringsmetode kaldet ”Emergency pro-
pelling”, hvor signalsystemet af hensyn til evakuering af et tog, der kort forin-
den er kørt ind i en lang tunnel, tillader, at toget kan skubbes ud igen af loko-
motivet i ETCS-tilstanden ”Reversing”. Denne tilstand er en anden end range-
ring og er udviklet alene med henblik på evakuering af tog.
Funktionen har et lavt sikkerhedsniveau, men vurderes af de schweiziske ba-
ner, at være hensigtsmæssig i visse evakueringstilfælde, hvor det af tidsmæssi-
ge eller praktiske årsager, ikke er muligt at skifte førerrum og køre toget ud
efter normale procedurer. Det er således ikke en normal grundfunktion i
ERTMS.
Tilsvarende forhold og evakueringsprocedurer forekommer ikke på Banedan-
marks strækninger i dag, herunder heller ikke på strækningerne under Store-
bælt og Øresund.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om, hvorfor funktionen i ERTMS/ETCS-systemet med at bakke tog er fravalgt, da det ikke er medtaget i Banedanmarks signalprojekt, til transportministeren
1520370_0002.png
De europæiske krav til interoperabilitet til sikkerhed i jernbanetunneller er
reguleret i et sæt Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet (TSI-SRT (Sa-
fety in Railway Tunnels)). Det indeholder ikke krav relateret til brugen af ETCS
Reversing / Emergency Propelling. Metoden er slet ikke nævnt i TSI-SRT,
hverken i tekster vedrørende evakuering eller i listen over grænseflader til
TSI’en vedrørende togkontrolsystemer (TSI-CCS (Control, Command and Sig-
nalling)).
Det er derfor under udarbejdelsen af det trafikale og sikkerhedsmæssige grund-
lag for Signalprogrammet vurderet, at der ikke var behov for at anvende denne
funktion i Danmark.
Afslutningsvist skal det oplyses, at ombordudrustningen til de tog, der udstyres
inden for Signalprogrammets kontrakt om levering af ETCS til tog, vil under-
støtte ”Reversing”, men denne evakueringsfunktion planlægges som nævnt ikke
anvendt på Banedanmarks jernbanestrækninger og indgår dermed ikke i den
løsning Banedanmark har indgået kontrakt på.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke