Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1422803_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2014
2014-4592
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 56:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilken indflydelse rangering af tog til/fra klar-
gøringscenteret i Kastrup har på Øresundstogenes regularitet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har oplyst følgende:
”Rangering i Kastrup kan i visse tilfælde påvirke DSB Øresunds regularitet ne-
gativt.
Dette kan skyldes flere faktorer, blandt andet:
-
Begrænsninger i infrastrukturen (sikringstekniske muligheder og ran-
gerhastighed);
-
Togrækkefølge til/fra hhv. perron og Klargøringscentret;
-
Korte vendetider for hhv. DSB Øresund og DSB ved trafikal uorden;
-
Disponeringsmuligheder i rangerområdet
Klargøringscenteret er placeret i spor 31-33 og DSB Øresund anvender vende-
sporene 34-36. Herved skal DSB og tog fra DSB Øresund krydse hinanden, når
der køres i de forskellige spor. I Kastrup skal alle tog køre den samme vej til
perron, og én gang hver time afgår hhv. DSB’s lyntog, IC-tog efterfulgt af et tog
fra DSB Øresund.
På grund af de mange rangeringer har Banedanmark, DSB og DSB Øresund i
samarbejde aftalt særlige disponeringsprincipper og planer ved forsinkelser for
tog fra Klargøringscenteret. Disponeringsprincipperne søger at minimere for-
sinkelserne, såfremt et tog fra DSB ikke er klarmeldt 10 minutter før afgang. I
disse tilfælde prioriteres tog fra DSB Øresund.
DSB Øresund og Banedanmark samarbejder også for at hæve rettidigheden på
Kastrup-banen, herunder påvirkningerne på DSB Øresunds tog grundet range-
ring til/fra Klargøringscentret i Kastrup. De løbende forbedringer skabes gen-
nem et tværorganisatorisk samarbejde, Præcisionsgruppe Storkøbenhavn. Præ-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422803_0002.png
cisionsgruppen identificerer, udvikler og implementerer konkrete initiativer til
forbedring af rettidigheden, herunder er der iværksat følgende konkrete initia-
tiver, som bidrager til en forkortet opholdstid ved perron, hvorved togene hur-
tigere kommer ud til Klargøringscentret:
1. Forkortet afslutningsprocedure af DSB og DSB Øresunds tog ved an-
komst til Kastrup st. som endestation;
2. Ved alle Intercity- og Intercity Lyntog, som afsluttes på Kastrup st., af-
spilles i dagtimerne særlige højtalerudkald på dansk og engelsk;
3. Og flere ankommende tog ved perron ved Kastrup st., hvis de enkelte
tog ikke er for lange.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke