Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. april 2015
2015-2069
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Finn Thranum (V).
Spørgsmål nr. 559:
Hvad er ministerens vurdering af Søren Andersens, områdechef for Vejdirekto-
ratet, udtalelse i Jyllands-Posten 23. marts 2015 (jf. artiklen "Udvidelse af E45
kan gå hurtigere end planlagt") om, at ibrugtagen af nødsporet på E45 reelt kan
komme på plads hurtigere end de tre år, som Vejdirektoratets egen plan tilsi-
ger, såfremt det prioriteres politisk og ressourcemæssigt, og er ministeren ind-
stillet på, at nødsporet på E45 tages hurtigere i brug end de planlagte tre år?
Svar:
Med
Trafikaftale 2014 – udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfon-
den
af 24. juni 2014 besluttede forligskredsen bag aftalerne om En grøn trans-
portpolitik, at Vejdirektoratet skal undersøge mulighederne for kørsel i nød-
spor på nogle af de mest trafikerede motorvejsstrækninger.
Vejdirektoratet vurderer, at analysen vil kunne gennemføres inden for et år, og
arbejdet forventes færdigt i slutningen af 2015.
Åbning for kørsel i nødspor kræver ifølge Vejdirektoratet et grundigt forarbej-
de. Blandt andet skal de relevante motorvejsstrækninger screenes for at afdæk-
ke behovet for tilpasninger af f.eks. belægning, broer m.v. Desuden skal de
samfundsøkonomiske og trafiksikkerhedsmæssige aspekter ved en inddragelse
af nødsporene undersøges.
Analysen vil indgå i beslutningsgrundlaget, når vi i forligskredsen skal drøfte
mulighederne for kørsel i nødspor på visse motorvejsstrækninger. Vejdirekto-
ratet vurderer, at et efterfølgende anlægsarbejde vil tage ca. 1-2 år, hvorefter
nødsporene kan tages i brug.
Vejdirektoratet oplyser, at der er redegjort for dette forløb for analyse og anlæg
af kørsel i nødspor på deres hjemmeside for dermed at korrigere udtalelsen i JP
Aarhus fra d. 23. marts 2015. Vejdirektoratet oplyser i den forbindelse, at en