Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1517984_0001.png
MINISTEREN
Morten Kristensen
Medlem af Vejle Byråd (SF)
[email protected]
Dato
J. nr.
13. april 2015
2015 - 1989
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Morten Kristensen
Tak for din henvendelse om rejsetider og passagertal fra Børkop station.
Jeg vil starte med at knytte nogle generelle kommentarer til debatten om beho-
vet for elevatorer på Børkop station, som din henvendelse udspringer af.
Som det også fremgår af mit svar på §20-spørgsmål nr. 836 er situationen des-
værre den, at Børkop ikke er den eneste station i landet, hvor der er behov for
at forbedre tilgængeligheden. De 15 mio. kr., der for øjeblikket er til rådighed til
området, rækker ikke langt, og vi er derfor nødt til at prioritere.
Udmøntningen af statslige midler til handicaptilgængelighed foregår i dag efter
indstilling fra Danske Handicaporganisationer, DSB og Banedanmark. Parterne
prioriterer tiltagene ud fra nogle kriterier om antallet af daglige passagerer,
afstand til den nærmeste station med trinfri adgang til alle perroner, og om der
planlægges andre større arbejder på perronerne.
Denne måde at prioritere på
stemmer overens med kravene i det fælleseuropæiske regelsæt på området.
Børkop station er i den sammenhæng en station med et mindre passagergrund-
lag, som sammenlignet med andre stationer med lignende behov ligger tæt på
større stationer med elevatorer eller anden trinfri adgang. Dertil kommer, at
den planlagte elektrificering og hastighedsopgradering på strækningen Frederi-
cia-Aarhus kan medføre en større ombygning af Børkop station. Det betyder, at
det frem til afslutningen af VVM-processen for programmerne i 2016 er uklart,
hvordan perroner og spor på Børkop station vil se ud i fremtiden – og dermed
også hvor og hvordan elevatorer mest hensigtsmæssigt kan etableres.
På denne baggrund indgår Børkop station ikke på den liste over tiltag, som
Danske Handicaporganisationer, DSB og Banedanmark er enige om at arbejde
videre med i forbindelse med en kommende udmøntning af midler til handi-
captilgængelighed. Der er dog mulighed for, at der kan etableres elevatorer på
Børkop station i forbindelse med den eventuelle kommende ombygning af sta-
tionen.
Med hensyn til dine konkrete bemærkninger til rejsetiden på 7-8 minutter, som
fremgik af mit svar på §20-spørgsmål nr. 836, kan jeg oplyse, at tallene kom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517984_0002.png
mer fra Banedanmark. Jeg har derfor bedt Banedanmark om at redegøre for,
hvilke forudsætninger, der ligger til grund for oplysningen.
Banedanmark oplyser, at rejsetiderne angiver et givet togs afgangstid og an-
komsttid på stationerne. Du har således ret i, at der ikke er indregnet den tid,
det måtte tage at komme til perronen fra fx vej eller gangbro, da denne tid kan
variere meget fra person til person.
Banedanmark oplyser desuden, at de 7-8 minutter tager udgangspunkt i den
køreplan, der var gældende, da styrelsen sendte tallene til Transportministeriet
for nogle måneder siden i forbindelse med en lignende sag. Det har ikke umid-
delbart været muligt at foretage opslag for dette tidspunkt, men en søgning den
19. marts har vist en rejsetid på 9-12 minutter for Børkop-Vejle og 8-10 minut-
ter for Børkop-Fredericia. Det skal hertil bemærkes, at køreplanen jævnligt
justeres med enkelte minutter ud fra de projekter, arbejder og anden trafik, der
er på en given strækning på et givent tidspunkt.
Disse mindre justeringer ændrer dog ikke den overordnede konklusion, som er,
at afstanden fra Børkop station til andre stationer med de relevante faciliteter
er kortere end på de øvrige stationer, der har været i spil.
Med hensyn til dine bemærkninger om antallet af rejsende til og fra Børkop
station, har jeg bedt om en redegørelse fra DSB.
DSB oplyser, at deres passagertal stammer fra den årlige Vesttælling, hvor der
foretages en passagertælling i samtlige DSB's fjern- og regionaltog på en given
hverdag i efteråret. På mindre stationer som fx Børkop station kan selv små
begivenheder eller hændelser på den pågældende tælledag have betydning for
resultatet af tællingen i det givne år. Da DSB ikke har andre datakilder, der kan
bruges til at beskrive en udvikling på stationsniveau over en årrække, kan der
således relativt let ske udsving i antallet af afrejser og ankomster på en station
som Børkop.
De ca. 530 afrejser og ankomster pr. døgn på Børkop station, som jeg oplyste i
mit svar på §20-spørgsmål nr. 836 kommer fra passagertællingen i 2012, som
er det år siden 2009, hvor der har været flest passagerer på Børkop station.
DSB oplyser, at passagertallene fra 2014 endnu ikke foreligger, hvorfor deres
senest opdaterede passagertal stammer fra Vesttællingsrapporten for 2013,
hvor antallet af afrejser og ankomster på Børkop station var 435 på tælledagen.
Rapporten kan ses via dette link:
http://www.dsb.dk/om-
dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/tal-om-togrejser/
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg netop har taget initiativ til at nedsætte en
arbejdsgruppe, der skal kortlægge de generelle udfordringer med tilgængelig-
hed på de danske stationer, og hvad det vil koste at løse dem. Arbejdsgruppen
skal både se på adgangsforholdene til og fra perronerne og ind og ud af togene.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517984_0003.png
Jeg skal for en god ordens skyld oplyse, at der er sendt en kopi af dette svar til
Folketinget.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke