Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1978
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
551 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 551:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange tons CO2 der udledes mere pr. kørt kilo-
meter, når en typisk personbil øger hastigheden fra 80 til 90 km/t og tilsvaren-
de for en lastbil. Ministeren bedes på baggrund heraf oplyse, hvor mange tons
CO2 Danmarks udledning vil blive forøget med som følge af en generel forhø-
jelse af hastigheden på de danske landeveje fra 80 til 90 km/t, opgjort på hen-
holdsvis personbiler og tung trafik samt i alt.
Svar:
Da spørgsmålet både handler om køretøjsteknik og vejtrafik, har jeg oversendt
spørgsmålet til henholdsvis Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
Trafikstyrelsen oplyser, at især personbiler generelt set kører meget brændstof-
økonomisk ved en hastighed omkring 80 km/t, hvorfor en mindre øgning af
hastigheden umiddelbart ikke kan antages at have en ret stor CO2-mæssig be-
tydning.
Trafikstyrelsens beregninger viser, at såfremt den specifikke hastighed øges fra
80 km/ til 90 km/t vil en typisk personbil således udlede 2 - 3 gram CO2 mere
pr. km svarende til 1,5 – 2 % forøgelse. En typisk middelstor lastbil på 16 – 18
tons totalvægt vil udlede ca. 60 gram CO2 mere pr. km, svarende til ca. 10 %
forøgelse.
Der er dog en række væsentlige og usikre faktorer, som skal inddrages, når
betydningen af en generel hastighedsforøgelse skal vurderes. I denne forbindel-
se kan det være relevant at huske på, at den skiltede hastighed ikke nødvendig-
vis er det samme som den kørte hastighed.
Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med et forsøg, hvor hastighedsgrænsen er
øget til 90 km/t på udvalgte strækninger. De endelige resultater af forsøget