Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1422505_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. november 2014
2014-4591
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 55:
Ministeren bedes sende Vejdirektoratets afvisning fra 2008 af en anmodning
om, på daværende tidspunkt, at lade Lillebæltsbroen indgå i et motionsløb
samt forklare, hvorfor Vejdirektoratet på daværende tidspunkt ikke mente, at
så væsentlig trafikal infrastruktur skulle bruges til motionsløb, mens Sund &
Bælt i dag åbenbart er af en anden holdning, jf. motionsløbet på Storebæltsbro-
en i september i år.
Svar:
Vejdirektoratets evaluering af trafikafviklingen ved et motionsløb over Lille-
bæltsbroen i 2008 er vedlagt.
Man kan ikke direkte sammenligne Lillebæltsbroen og Storebæltsbroen. Fx
kører der dagligt omkring 63.000 køretøjer over den ny Lillebæltsbro, mens
der dagligt er omkring 30.000 køretøjer, der passerer Storebælt. Dette forhold
var også gældende i 2008.
Med dobbelt så meget trafik på Lillebæltsbroen er det i sagens natur væsentlig
mere problematisk at afspærre halvdelen af broen midlertidigt, så der kun er én
vognbane åben i hver retning. På Storebælt er det Sund & Bælts vurdering, at
trafikken en lørdag eftermiddag uden for ferieperioderne under normale om-
stændigheder godt kan afvikles midlertidigt med én vognbane i hver retning.
Det skal bemærkes, at Sund & Bælt generelt har en restriktiv holdning i forhold
til at lukke dele af Storebæltsbroen ned til motionsløb. Blandt andet derfor af-
holdes der kun ét større arrangement på broen om året.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke