Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1525837_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. maj 2015
2015-1944
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
537 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Eigil Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 537:
Hvad er indholdet i en såkaldt rampeinspektion af et udenlandsk fly i en dansk
lufthavn?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 77 (TRU alm. Del) af 20. no-
vember 2014 til Transportudvalget, hvor jeg overordnet har redegjort for,
hvordan tilsynet med luftfart internationalt er tilrettelagt, herunder om rampe-
inspektioner, deres indhold samt grundlaget for, hvor mange rampeinspektio-
ner, der skal udføres.
Da nærværende spørgsmål 537 er stillet i forlængelse af samrådet den 17. marts
2015 om sikkerheden hos lavprisselskaber med fokus på risikoen for trætte og
syge piloter, vil jeg godt supplere min tidligere besvarelse og samtidig også be-
svare spørgsmål 538 og 539 (TRU alm. Del).
Jeg har i den anledning bedt Trafikstyrelsen om en udtalelse. Trafikstyrelsen
oplyser følgende:
”Trafikstyrelsen kan i forbindelse med rampeinspektioner på udenlandske luft-
fartøjer ikke føre tilsyn med løn- og arbejdsvilkår og
kan for så vidt angår flyve-
og hviletid kun kontrollere fremmede flyselskabers piloters flyvetid for den
aktuelle flyvning, men ikke om reglerne generelt overholdes af flyselskabet. Det
er myndighederne i flyselskabets hjemland, der har ansvaret for dette.
Det er først og fremmest flyets tekniske stand og besætningens og flyets doku-
mentation, der er fokus på ved disse korte stikprøvekontroller.
Som det fremgår af besvarelen af spørgsmål 77 (TRU alm. Del) fastsættes antal-
let af rampeinspektioner for hvert land efter beregningsmetoder i henhold til
EU-reglerne på området.
På den baggrund blev der i 2014 udført i alt 99 rampeinspektioner af udenland-
ske
fly i danske lufthavne. Heraf blev de 88 udført i Kastrup Lufthavn, 7 i Bil-
lund Lufthavn, 2 i Karup Lufthavn, 1 i Aalborg Lufthavn og 1 i Roskilde Luft-
havn.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: MFU spm. om, hvad indholdet i en såkaldt rampeinspektion af et udenlandsk fly i en dansk lufthavn er, til transportministeren
1525837_0002.png
I 2015 forventes i alt udført ca. 125 rampeinspektioner af udenlandske fly i dan-
ske lufthavne.
EU-reglerne hindrer ikke Danmark i at forøge antallet af rampeinspektioner af
udenlandske fly, udover hvad beregningsmetoderne tilsiger.
Styrelsens tilsyn er risikobaseret, dvs. at tilsynsaktiviteten prioriteres på de
områder og selskaber, hvor der kan være sikkerhedsmæssige udfordringer.
Som anført ovenfor kan Trafikstyrelsen ved rampeinspektioner kun kontrollere
fremmede flyselskabers piloters flyvetid for den aktuelle flyvning, men ikke om
reglerne generelt overholdes af flyselskabet, da det er myndighederne i flysel-
skabets hjemland, der har ansvaret for dette. Det er erfaringen, at de kortvarige
rampeinspektioner reelt ikke tilføjer ekstra flyvesikkerhed på flyve- og hvile-
tidsområdet. Trafikstyrelsen finder derfor ikke – i et flyve- og hviletidsperspek-
tiv – stor værdi i at øge antallet af rampeinspektioner yderligere.
Rampeinspektioner kan have en præventiv effekt, men det er det primære til-
syn fra hjemlandets myndigheder, der først og fremmest sikrer flyvesikkerhe-
den.”
Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Side 2/3
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 537: MFU spm. om, hvad indholdet i en såkaldt rampeinspektion af et udenlandsk fly i en dansk lufthavn er, til transportministeren
1525837_0003.png
Side 3/3