Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1518535_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 15
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål
AE og AF om sikkerheden for flypassagerer der flyver
med lavprisselskaber
Samrådsspørgsmål AE-TRU, Alm. Del, stillet til transport-
ministeren den 17. februar 2015:
Hvilke overvejelser gør transportministeren sig om sikkerhe-
den for flypassagerer i lavprisflyselskaber som Ryanair, Nor-
wegian og Air Berlin på baggrund af en
undersøgelse – med svar fra over 6.000 europæiske piloter –
der er omtalt i avisen.dk i de to artikler ”Piloter frygter for
sikkerhed: Her er deres barske hverdag” og ”Ny rapport:
Lavpris-piloter filer på flysikkerheden”, bragt onsdag 12.
februar 2015?
Samrådsspørgsmål AF-TRU, Alm. Del, stillet til transport-
ministeren den 17. februar 2015:
Hvad vil ministeren gøre i EU-sammenhæng for at sikre fly-
passagerernes sikkerhed i vore dage, hvor især discount-
flyselskaber benytter sig af særdeles løse ansættelsesformer
og konstante fornyelser af kontrakter med piloter, hvilket
ser ud til at være en trussel mod sikkerheden, fordi piloterne
i nogle tilfælde er nødt til at møde syge eller trætte på arbejde
og ikke tør påpege sikkerhedsproblemer, fordi de så let risi-
kerer at miste deres job?
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0002.png
Side 2 af 15
Svar:
Indledning
Jeg vil gerne starte med at sige tak for de
to samrådsspørgsmål, som handler om
flyvesikkerheden hos lavprisflyselskaber.
Baggrund
Spørgsmålene har baggrund i en under-
søgelse – med svar fra over 6.000 euro-
pæiske piloter, hvor det blandt andet
fremgår, at nogle piloter føler sig presse-
de og ikke tør sige fra ved træthed og
sygdom af frygt for at blive fyret.
Der spørges konkret til, hvilke overvejel-
ser jeg gør mig om sikkerheden for fly-
passagerer i lavprisflyselskaber, og hvad
jeg vil gøre i EU-sammenhæng for at sik-
re flypassagerernes sikkerhed.
Konkurrencen
skærpet
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0003.png
Side 3 af 15
Fremkosten af ”lavprisselskaber” på det
europæiske luftfartsmarked har skærpet
konkurrencen mellem flyselskaberne be-
tydeligt, og som navnet antyder, så kon-
kurreres der især på prisen.
Dette har medført stigende fokus på løn-
og ansættelsesvilkår og ført til, at nogle
flyselskaber har introduceret nye sel-
skabskonstruktioner med fleksible be-
mandingssystemer og en mere løs an-
sættelsesstruktur.
Ikke indikationer
på et sikkerheds-
problem
Det er væsentligt for mig at slå fast, at
der ikke er indikationer på et sikker-
hedsproblem for de lavprisflyselskaber,
der opererer
i Danmark.
Der er heller
ikke noget der tyder på, at dette skulle
være tilfældet
inden for EU.
Dette er baseret på oplysninger fra de
myndigheder, der har tilsynet med de
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0004.png
Side 4 af 15
pågældende flyselskaber samt vores egen
stikprøvekontrol.
Jeg vil godt lige uddybe dette.
Grundlaget
Det er luftfartsmyndighederne i det land,
hvor et flyselskab
hører hjemme,
der fø-
rer det sikkerhedsmæssige tilsyn med
selskabet. Sådan er det aftalt internatio-
nalt og sådan er reglerne.
De omtalte lavprisselskaber, Ryanair,
Norwegian og Air Berlin er hjemmehø-
rende i henholdsvis Irland, Norge og
Tyskland og er således under tilsyn fra
deres hjemlige myndigheder.
Vi har ikke lignende selskaber i Dan-
mark og har således via det tilsyn, som
Trafikstyrelsen udfører med danske fly-
selskaber ikke noget indgående kend-
skab til sikkerheden i lavprisselskaber.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0005.png
Side 5 af 15
Hjemlandet un-
dersøger og fører
tilsyn
De tre nævnte lavprisselskaber er dog
underlagt samme EU-regler om flyvesik-
kerhed og om tilsyn, som de danske fly-
selskaber og via samarbejdet i EU med
de andre medlemsstater og Det Europæ-
iske Luftsikkerhedsagentur udveksles
oplysninger om flyvesikkerheden.
Vi har på den baggrund ikke fået indika-
tioner fra andre lande, som huser lav-
prisselskaber, på at der skulle være fly-
vesikkerhedsmæssige problemer. Her-
udover har jeg ikke basis for mistillid til
de, irske, norske eller tyske tilsynsmyn-
digheder.
Stikprøveunder-
søgel-
ser/rampeinspekt
ioner
Trafikstyrelsen udfører i øvrigt i mindre
omfang stikprøvekontrol af udenlandske
selskabers fly og besætninger i forbin-
delse med deres operationer i Danmark.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0006.png
Side 6 af 15
Det sker ved de såkaldte rampeinspekti-
oner i henhold til gældende EU-regler.
Luftfartsmyndighederne i de andre EU-
lande udfører tilsvarende rampeinspek-
tioner i deres respektive lufthavne. Dette
system er en ekstra gensidig betryggelse
af, at myndighederne i hjemlandene ud-
fører deres tilsynsarbejde forsvarligt.
Rampeinspektioner er kortvarige, uan-
meldte inspektioner på ca. �½ time, der
udføres, når flyet ankommer til gaten.
Ved inspektionen undersøges først og
fremmest flyets tekniske stand samt be-
sætningens og flyets påkrævede doku-
mentation.
På baggrund af de rampeinspektioner,
som Trafikstyrelsen har udført af uden-
landske lavprisselskaber i Danmark, har
Trafikstyrelsen heller ikke indikationer
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0007.png
Side 7 af 15
på sikkerhedsproblemer hos disse sel-
skaber.
Der er med andre ord ikke indikationer
på et sikkerhedsproblem for de lavpris-
flyselskaber, der opererer i Danmark og
der er heller ikke noget der tyder på, at
dette skulle være tilfældet inden for EU.
Lige sikkerheds-
regler -Flyve- og
hviletid
I den sammenhæng er det vigtigt at hu-
ske på, at der findes fælles EU-regler om
flyve- og hviletid, som netop skal være
med til at sikre flyvesikkerheden. Fra
næste år vil disse regler være totalthar-
moniserede. Reglerne tager hensyn til, at
træthed er en af de væsentlige faktorer,
som påvirker menneskelige præstatio-
ner.
Men jeg er enig i, at det er nødvendigt at
se på, om de nye selskabskonstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0008.png
Side 8 af 15
kan få betydning for flyvesikkerheden i
fremtiden.
Vejen frem i denne forbindelse er dog
ikke i Danmark. Indsatsen skal ske i EU.
Det Europæiske
Luftsikkerheds-
agentur og Kom-
missionens nye
undersøgelse
Trafikstyrelsen har i den anledning ret-
tet henvendelse til Kommissionen og Det
Europæiske Luftsikkerhedsagentur for at
få igangsat en analyse af de mulige kon-
sekvenser, som disse nye og kreative til-
tag fra luftfartsselskaberne kan have for
flyvesikkerheden.
Det Europæiske Luftsikkerhedsagentur
har efterfølgende iværksat en undersø-
gelse af, om de flyvesikkerhedsmæssige
reglers udformning i forhold til sikker-
hed modsvarer udviklingen i virksom-
hedskonstruktioner, forretningsmodeller
og besætningskulturer. Derudover vil
man undersøge, om udviklingen udgør –
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0009.png
Side 9 af 15
eller
kan
udgøre – en risiko for flyvesik-
kerheden.
Danmark er repræsenteret i analyse-
gruppen ved Trafikstyrelsen.
Social dumping –
særligt i EU-regi
Jeg har stor fokus på området om flyve-
sikkerhed i EU-arbejdet specifikt, men
også via arbejdet med at forhindre social
dumping i luftfarten.
Jeg har løbende og gentagne gange rejst
problemstillingerne med social dumping
overfor mine kolleger i EU og Kommis-
sionen.
Rapport om soci-
al dumping in-
denfor luftfart
I den sammenhæng kan jeg nævne, at en
dansk arbejdsgruppe bredt sammensat
med deltagelse fra relevante ministerier,
fagforeninger og luftfartsbranchen afle-
verede en redegørelse i april 2014 om
problemets karakter og har her for få
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0010.png
Side 10 af 15
dage siden afleveret en rapport med
konkrete forslag til indsatsen på EU-
niveau.
Redegørelsen fra sidste forår handler
bl.a. om problemerne med de nye ansæt-
telses- og forretningsformer og nye virk-
somhedskonstruktioner. Redegørelsen
sætter fokus på, at der ikke i hovedsagen
er tale om regelbrud, men om regel-
shopping eksempelvis mellem EU-
medlemslandenes forskellige regelsæt.
Der er derfor brug for at skabe en fair og
fælles spillebane for luftfarten i EU. Helt
konkret har arbejdsgruppen i sin
netop
offentliggjorte
rapport derfor stillet føl-
gende forslag:
1. Anbefaling:
Arbejdsgi-
ver/arbejds
tager
For det første foreslår arbejdsgruppen,
at vi får en fælles definition og admini-
stration af arbejdsgiver/arbejdstager-
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0011.png
Side 11 af 15
begrebet. Det skal sikre, at det bliver
meget klarere, hvor man er ansat, og
hvem der har ansvaret som arbejdsgiver.
Det skal være klart, hvem der har hvilke
pligter og hvilke rettigheder.
2. Anbefaling:
Hjemmeba-
sen
For det andet foreslår arbejdsgruppen,
at der presses på overfor Europakom-
missionen for at få en mere entydig og
fast definition af hjemmebasebegrebet i
forhold til social sikring. Det skal sikre,
at de ansatte får en tættere tilknytning til
kun én hjemmebase. Formålet er, at gøre
det klarere, hvilke rettigheder en ansat
har krav på. I dag er der eksempler på
selskaber, der spekulerer i at tvangsflytte
ansatte fra land til land. Det skal ændres.
3. Anbefaling:
Social sik-
ring
For det tredje foreslår arbejdsgruppen,
at der arbejdes for, at Europakommissi-
onen tager initiativer, der sikrer, at alle
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0012.png
Side 12 af 15
ansatte er socialt sikret i et EU-land og
dermed dækket af eksempelvis reglerne
for løn under ferie og sygdom, der gæl-
der i det pågældende land. De ansatte
skal vide, hvor de er sikret, og hvilke so-
ciale regler, de er omfattet af.
4. Anbefaling:
Flyvesik-
kerhed
For det fjerde foreslår arbejdsgruppen,
at der fortsat skal være fokus på flyve-
sikkerheden og virksomhedsudviklingen
og fremadrettet skal følge nøje. Det skal
blandt andet ske ved aktiv deltagelse i
arbejdsgruppen – som jeg nævnte tidli-
gere – der undersøger om de nye sel-
skabskonstruktioner og ansættelsesfor-
mer har konsekvenser for flyvesikkerhe-
den.
5. Anbefaling:
Bedre til-
syn med
arbejdsmil-
jø på fly
For det femte foreslår arbejdsgruppen,
at Europakommissionen bør arbejde vi-
dere med en række problemstillinger i
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0013.png
Side 13 af 15
forhold til tilsynet med arbejdsmiljøet
ombord på fly. Arbejdsgruppen peger på,
at fly skal kontrolleres efter ensartede
regler, og uanset hvor i EU flyet lander. I
dag er der lande, der kun kontrollerer
arbejdsmiljøet, når flyet befinder sig i
hjemlandet.
6. Anbefaling:
Bedre kon-
kurrence-
evne
Til slut lægger arbejdsgruppen op til, at
Europakommissionen bedre skal sikre
de europæiske luftfartselskabers kon-
kurrenceevne eksempelvis på oversøiske
flyvninger. Dette skal i sidste instans sik-
re bedre beskæftigelse inden for luftfart i
EU.
Kommissionens
fokus på social
dumping
Her til slut vil jeg nævne, at jeg i fredags
præsenterede arbejdsgruppens forslag
for EU’s transportkommissær og de øv-
rige lande i Transportrådet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0014.png
Side 14 af 15
Europakommissionen har siden den til-
trædelse haft et stadigt stigende fokus på
social dumping i luftfarten. Jean-Claude
Juncker sagde i åbningstale i juli 2014
følgende:
”We have to fight social dump-
ing and we will do it”.
Rådsmøde med
bilateralt møde
med Violeta Bulc
Derfor blev vores forslag til Kommissio-
nen også godt modtaget af Transport-
kommissær Violeta Bulc. Hun sagde, at
social dumping var et stort problem,
som Kommissionen ikke havde svar på
endnu, men at der arbejdes på at finde
løsninger.
Kommissionen har bebudet, at der
kommer en luftfartspakke i år. Derfor
var det præcis det rigtige tidspunkt, at vi
fremlagde vores bidrag og konkrete for-
slag til løsning.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 17/3-05 om sikkerheden for flypassagerer, til transportministeren
1518535_0015.png
Side 15 af 15
Også fra mange medlemslande er der
opbakning til indsatsen.
Fremtid: Vi ar-
bejder videre
Vi har således stor fokus på at sikre gode
forhold i luftfartsbranchen. Det er en ud-
fordrende opgave for meget af arbejdet
skal gøres i EU. Jeg synes dog allerede,
vi er kommet et godt stykke i dag. Vi vil
dog fortsat presse på i EU-sammenhæng
for, at der gennemføres reformer på om-
rådet.
Jeg vil hermed takke for ordet.