Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1420228_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. november 2014
2014-4558
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 53:
Ministeren bedes gøre rede for, hvilke nye initiativer m.h.t. kommunikation til
pendlerne om forsinkelser og lign., han har sat i værk, som nævnt på TV2 Lorry
22.oktober 2014.
Svar:
Jeg har igennem længere tid fulgt tæt op på DSB Øresunds og Banedanmarks
indsats for at sikre, at kommunikationen til kunderne bliver bedre. I den for-
bindelse kan jeg nævne følgende tiltag, som nu er igangsat:
-
DSB Øresund iværksatte i uge 44 2014 en trafikinformationskampagne
målrettet deres egne togførere og lokomotivførere for at gøre disse
medarbejdergrupper opmærksomme på, hvad der kan gøres for at for-
bedre trafikinformationen i togene. Denne kampagne bliver fulgt op
med kurser i 2015.
Banedanmark indførte i slutningen af 2013 informationssystemet NO-
BI, som forventeligt fra 4. kvartal 2014 vil blive opdateret med automa-
tisk indtalte beskeder, som vil blive meddelt kunderne på perronerne i
tilfælde af forsinkelser og sporændringer.
DSB Øresunds og Banedanmarks fælles trafikinformationsenhed har
oprettet en beredskabsvagt, som kan håndtere alt det kommunikative,
så kunderne til enhver tid får den samme og korrekte information på
tværs af trafikinformationskanaler.
DSB Øresund og Banedanmark arbejder derudover på at få ensrettet
beskederne på perronerne, i togene m.v. på tværs af operatører og Ba-
nedanmark.
-
-
-
Derudover har DSB Øresund efter sommerens mange misforståede meldinger
om manglende personale hos DSB Øresund, gjort det klart over for Banedan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420228_0002.png
mark, at det er den primære årsag til forsinkelser og aflysninger, som skal
meddeles passagererne.
Afslutningsvist kan jeg fortælle, at mit ministerium har anbefalet DSB Øresund
at drøfte trafikinformationskampagner med den svenske togoperatør for Øre-
sundstogtrafikken, Veolia Transport, så tilgængeligheden af trafikinformatio-
nen i togene ikke er afhængig af, om toget bliver fremført af DSB Øresunds eller
Veolia Transports personale.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke