Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1515732_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. april 2015
2015-1774
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 528:
Vil ministeren forklare, hvorfor det er en central antagelse i Femern A/S’ egen
finansielle analyse, at takstniveauet på Storebælt forbliver uændret, når mini-
steren selv i et debatindlæg i Fyens Stiftstidende den 4. marts 2015 skriver, at
de to forbindelser ikke er konkurrenter og er økonomisk uafhængige af hinan-
den? Der henvises til artiklen "Storebælt skal ikke betale for Femern" i Fyens
Stiftstidende 4. marts 2015.
(Link: http://www.trm.dk/da/ministeren/taler-og-artikler/2015/storebaelt-
skal-ikke-betale-femern.)
Svar:
Den finansielle analyse af Femern Bælt-projektet fra november 2014 er baseret
på den opdaterede trafikprognose. Den er udført på grundlag af de takster, der
var gældende på analysetidspunktet på de forskellige forbindelser. Det gælder
også taksterne på Storebæltsforbindelsen. Der tages i beregningerne ikke stil-
ling til eventuelle fremtidige ændringer i overfartspriser og takster på de for-
skellige forbindelser mellem Skandinavien og kontinentet og dermed heller
ikke på Storebæltsforbindelsen.
Storebæltsforbindelsen og den kommende Femern Bælt-forbindelse er organi-
seret i hvert sit aktieselskab i Sund & Bælt-koncernen. De to forbindelser har
dermed hver sin økonomi.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 27. januar 2015 af spørgsmål 267 fra
Folketingets Transportudvalg.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke