Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1509404_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015-1764
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 527:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. marts 2015 fra Komiteen for
den Sjællandske Tværforbindelse vedrørende erhvervs- og udviklingseffekter af
en Sjællands Tværforbindelse, jf. TRU alm. del – bilag 192.
Svar:
Jeg er enig i, at der er god grund til at opgradere transportforbindelsen på
tværs af Sjælland. Heldigvis er vi godt på vej med beslutningen om en første
etape af motorvejen mellem Næstved og Rønnede, Næstved Omfartsvej samt
Slagelse Omfartsvej, som vi for nylig har åbnet.
Komiteen for Den Sjællandske Tværvejsforbindelse har fået lavet en vækstana-
lyse, som viser en række positive effekter ved at udbygge Tværforbindelsen til
motorvej. I forlængelse heraf har jeg noteret, at der er et ønske om, at bredere
samfundsøkonomiske hensyn og gevinster i højere grad inddrages fremadrettet
ved analyser af infrastrukturprojekter.
Der vil givetvis være mange positive effekter af at opgradere Tværforbindelsen
yderligere. Men vi har desværre ikke har ubegrænsede midler til rådighed til ny
infrastruktur.
I den sammenhæng udgør samfundsøkonomiske analyser et centralt beslut-
ningsværktøj. Jeg er klar over, at det ikke er alle relevante effekter, som med-
regnes i den samfundsøkonomiske analyse, hvilket skyldes, at vi endnu ikke
kan sætte kroner og øre på alle effekter.
Men det er samtidig vigtigt at understrege, at fagfolkene vurderer, at den sam-
fundsøkonomiske analyse allerede i dag medregner hovedparten af de sam-
fundsøkonomske gevinster og omkostninger.
Jeg mener, at den samfundsøkonomiske analyse fortsat skal bygge på et stærkt
fagligt og forskningsbaseret grundlag. Det er noget, som Transportministeriet
løbende arbejder på at videreudvikle i samarbejde med blandt andet DTU
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509404_0002.png
Transport, så den samfundsøkonomiske analyse bedst muligt afspejler de sam-
fundsøkonomiske effekter af forbedringer af transportsystemet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke