Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1508116_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
17. marts 2015
Svar på Transportudvalgets spørgsmål nr. 519 (Alm. del) af 10.
marts 2015 stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Spørgsmål
Støtter finansministeren den selskabskonstruktion, som SAS har valgt, hvor
Cimber gøres til et rent bemandingsselskab, der leaser fly fra SAS, hvorefter SAS
tilbageleaser flyene bemandet med personale på en billigere overenskomst end
SAS' egen?
Svar
Udgangspunktet for udøvelsen af ejerskabet i selskaber med statslig ejerandel er
selskabslovens almindelige ordning, hvorefter bestyrelsen uafhængigt af ejerne
skal handle ud fra, hvad der tjener selskabet bedst. I forlængelse heraf er det be-
styrelsen, der har det overordnede ansvar for beslutninger vedrørende drift og
investeringer.
Som Finansministeriet forstår sagen, er det flyvende personale i Cimber ansat på
overenskomstvilkår, jf. også besvarelsen af spørgsmål 518.
Regeringen er enig i, at der er vilkår i andre dele af luftfartsbranchen, der kan være
kritisable. Derfor nedsatte regeringen i 2013 en arbejdsgruppe om social dumping
inden for luftfart, der skal afdække social dumping og konsekvenserne heraf, samt
komme med anbefalinger til mulige initiativer. Arbejdsgruppen har i marts 2015
offentliggjort en rapport, der redegør for en række tiltag og initiativer vedrørende
social dumping/regelshopping inden for luftfart samt fremkommer med forslag til
mulige initiativer, bl.a. i relation til EU.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon