Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1436208_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
2014-4558
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 51:
Ministeren bedes gøre rede for, hvad det er for en "oprydning" på Kystbanen,
han er i gang med, jf. ministerens udtalelse på TV2 Lorry 22. oktober 2014.
Svar:
Indledningsvist skal det nævnes, at det pågældende indslag hovedsageligt om-
handlede de problemer, der har været på Kystbanen over sommeren 2014.
Den togtrafik, som DSB Øresund kører på strækningen Helsingør - landegræn-
sen mod Sverige, herunder Kystbanen, havde i 1. halvår 2014 en historisk høj
rettidighed, hvilket er meget tilfredsstillende. Langt de fleste tog kørte altså til
tiden i den periode, ligesom de i øvrigt også gjorde i 1. halvår 2013.
Over sommeren 2014 har rettidigheden dog ikke været tilfredsstillende. Årsa-
gerne hertil har ifølge Banedanmark hovedsageligt været forsinkelser fra Sveri-
ge og infrastrukturfejl i Danmark. Dette har mit ministerium systematisk fulgt
op på, og rettidigheden for DSB Øresund var i september 2014 derfor oppe på
91,2 %, mens den for oktober var endnu bedre, nemlig 93,4 %.
Jeg kan således konstatere, at det går meget bedre for rettidigheden nu i for-
hold til i sommer.
Hvad angår kapaciteten, har DSB Øresund periodevis haft problemer med, at
DSB Vedligehold ikke har leveret et tilstrækkeligt antal Øresundstogsæt til at
sikre, at togene på Kystbanen kører med det rette antal siddepladser. Dette
resulterede sidste efterår i, at der nu bliver trukket et forholdsmæssigt afslag i
DSB Øresunds vederlag, når DSB Øresund har for mange Øresundstogsæt på
værksted.
Problemet eksisterer dog stadig, især i ferieperioderne, hvilket også kom til
udtryk i sommeren 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436208_0002.png
Der er dog sket det positive, at der nu allokeres flere folk til DSB Vedligeholds
værksted på Helgoland i perioder med risiko for ophobning af Øresundstogsæt
på værksted. Dette forventes fremadrettet at kunne bidrage til, at der kommer
flere togsæt ud og køre.
Samlet er situationen i dag, at togtrafikken nu kører bedre, end den gjorde i
sommer, og at mit initiativ til en tættere opfølgning har virket. Pendlerne ople-
ver således nu langt flere tog til tiden på Kystbanen, Banedanmark har udbed-
ret deres infrastrukturfejl, og det er mit indtryk, at svenskerne er i gang med at
forbedre deres infrastrukturproblemer. Vi arbejder dog fortsat på at få DSB
Øresund til at nedbringe antallet af Øresundstogsæt på værksted yderligere.
På længere sigt må det overvejes, hvad der skal ske med trafikken på Kystbanen
og over Øresund, når den nuværende kontrakt med DSB Øresund udløber i
december 2015.
Hertil kan jeg oplyse, at jeg for det første finder, at togtrafikken på Kystbanen
bør adskilles fra togtrafikken over Øresund, og i stedet drives i sammenhæng
med den sjællandske regionaltrafik. Baggrunden herfor er bl.a., at hver tredje
forsinkelse i DSB Øresunds trafik skyldes forhold i Sverige.
En fuldstændig adskillelse kan først ske, når flere banestrækninger på Sjælland
er elektrificeret, og infrastrukturen er tilstrækkelig robust fx som følge af nye
signaler, hvilket forventes implementeret i begyndelsen af 2020’erne. Den nu-
værende samdrift mellem Kystbanen og Øresundsbanen må derfor nødvendig-
vis fortsætte indtil videre.
Det er forventningen, at en sammenkobling af Kystbanen med den øvrige sjæl-
landske trafik vil give øget rettidighed, særligt når de planlagte infrastruktur-
forbedringer, herunder signalprogrammet, er gennemført i begyndelsen af
2020’erne.
En gradvis adskillelse af trafikken forventes dog at kunne starte fra og med
køreplansskiftet i december 2015, ved at flere tog fra Sverige vender på Øster-
port st., samtidig med at en del afgange på Kystbanen køres i samdrift med
andre banestrækninger på Sjælland.
For det andet mener jeg ikke, at Kystbanen bør genudbydes, men indgå i den
kommende kontrakt med DSB. Hvis man udbyder en kompliceret kørsel på
Kystbanen i en kortere overgangssituation, hvor trafikken gradvist skal omlæg-
ges, risikerer man at skulle betale en alt for stor risikopræmie til den private
operatør.
Kontrakten med DSB vil blive udformet som en nettokontrakt, hvor DSB mod-
tager billetindtægterne, ligesom det er gældende i for eksempel den nuværende
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436208_0003.png
kontrakt med DSB om S-togtrafikken. En sådan kontrakt vil give et bedre inci-
tament til, at operatøren prioriterer at få flere passagerer ind i toget.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke