Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. april 2015
2015-1535
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 504:
Ministeren bedes gøre rede for, hvor mange elevatorer på hhv. S-togs- og fjern-
togsstationer der i 2014 var ude af drift, enten på grund af hærværk eller drifts-
stop samt angive de hyppigste årsager hertil, jf. svar på TRU alm. del, spm. 351.
Ministeren bedes videre redegøre for, hvor stort et beløb der i 2014 blev an-
vendt på at reparere elevatorer på grund af hærværk, tekniske mangler, drifts-
stop m.v. på hhv. S-togs- og fjerntogsstationer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Banedanmark ejer og drifter elevatorer på landets fjerntogsstationer samt på
en række blandede stationer (Fjerntog og S-tog). Tilsvarende ejer og drifter
DSB elevatorerne på rene S-togs stationer. Hverken DSB eller Banedanmark
råder over en særskilt registrering af driftstop på elevatorer med hærværk som
årsag. Nedenstående oplysninger er derfor fremkommet på et skønnet grund-
lag. Det skal bemærkes, at ejerskabsstrukturen er anderledes på Kastrupbanen.
Stationerne Københavns Lufthavn og Tårnby ejes af A/S Øresund, der igen ejes
af Sund og Bælt A/S, mens Ørestad Station ejes af By & Havn. Dertil findes
også et antal elevatorer på stationer, der driftes af kommunerne. Oplysninger
om disse elevatorer kendes ikke.
I 2014 har Banedanmark registreret ca. 910 tilfælde af indmeldte driftstop for-
delt på ca. 115 elevatorer fordelt på stationer landet over. Reparationsomkost-
ningerne til samtlige driftsstop udgjorde ca. 2 mio. kr. Af de ca. 910 tilfælde af
driftsstop skønnes det, at ca. 100 af dem skyldes større hærværkssager. Årsa-
gerne til driftstop er langt overvejende fejl på dørene (ca. 80 procent af de ind-
meldte driftstop), og resten skyldes som regel tekniske fejl.
I 2014 har DSB haft i alt 1.618 driftsstop på elevatorer og rulletrapper i hele
Danmark. Den hyppigste årsag er, at elevatordørene ikke lukker på grund af
påkørsel fra eksempelvis cykler, barnevogne, men også fra hærværk. Udgifter