Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1513474_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2015
2015-1486
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål nr.
500 (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 500:
Idet der henvises til ministerens besvarelse af TRU alm.del, spørgsmål 404,
ønskes oplyst, hvad årsagen var til afvisning af 650 ud af 1650 sager, herunder
hvor mange af sagerne, der af Trafikstyrelsen blev oversendt til udenlandsk
myndighed. Herunder ønskes oplyst, om Trafikstyrelsen har kontrolleret, at
der sket egentlig betaling i de 250 sager, hvor der er givet medhold, og således
er bekendt med, hvem og hvor mange selskaber, der skal politianmeldes pga.
manglende betaling?
Svar:
Trafikstyrelsen har oplyst mig følgende:
”Halvdelen af de ca. 650 sager i 2014 blev oversendt til andre landes myndig-
heder som rette myndighed i henhold til EU forordning nr. 261/2004, da flyv-
ningen udgik fra dette EU-land.
Den anden halvdel af de ca. 650 sager blev afvist af Trafikstyrelsen af flere år-
sager:
passageren havde ikke gjort sit krav gældende først over for luftfartssel-
skabet
passageren havde ikke indsendt yderligere oplysninger til sagen efter
anmodning herom fra Trafikstyrelsen
passageren klagede over forhold, der ikke var omfattet af forordningen,
hvor Trafikstyrelsen bl.a. har henvist passageren til andre instanser
som Forbrugerrådet, eget forsikringsselskab, Pakkerejseankenævnet
m.m.
Trafikstyrelsen meddeler passagerer ret til kompensation i henhold til EU-
forordning nr. 261/2004. Luftfartsselskaberne har pligt til at betale den pålagte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513474_0002.png
kompensation til passagererne inden for en vis frist. Trafikstyrelsen oplyser i
sit brev om meddelelse af kompensation til passagererne, at man kan henvende
sig til Trafikstyrelsen, såfremt der ikke modtages kompensation fra selskabet.
Når en passager oplyser over for Trafikstyrelsen, at denne ikke har fået sin
kompensation, retter Trafikstyrelsen herefter henvendelse til det pågældende
luftfartsselskab om, at det skal betale inden for en vis frist. Trafikstyrelsen op-
lyser samtidigt luftfartsselskabet, at hvis dette ikke sker, vil der ske en politi-
anmeldelse.
Hvis luftfartsselskabet herefter stadigvæk ikke betaler kompensationen til pas-
sagererne, kan Trafikstyrelsen politianmelde det pågældende luftfartsselskab.
Dette er pr. d.d. sket i 10 sager. Der er endnu ikke noget luftfartsselskab, der er
blevet idømt eller har modtaget en bøde for overtrædelse af passagerforordnin-
gen.
Trafikstyrelsens tilsynsvirksomhed strækker sig ikke til af egen drift at kontrol-
lere, hvad der er sket af betaling af kompensation i de sager, hvor Trafikstyrel-
sen har truffet afgørelse om, at luftfartsselskabet skal betale kompensation til
passageren. For at få belyst hvordan reglerne virker, planlægger Trafikstyrelsen
dog i år at lave en overordnet undersøgelse af, hvorvidt der sker betaling til
passagererne fra de relevante luftfartselskaber, når passagererne har fået med-
hold af Trafikstyrelsen. I udgangspunktet går styrelsen dog ud fra, at passage-
rerne vil følge opfordringen om at kontakte styrelsen, såfremt de ikke får den
pålagte kompensation.”
Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke