Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1511933_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. marts 2015
2015-1457
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 497:
Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det kan sikres, at alle ansøgere, der er
certificeret dansk godsoperatør med A-certifikat samt ejer de lokomotiver, der
er udstyret med ATC, har midler til at kunne installere det nødvendige ombor-
dudstyr til ERTMS. Dette er med henblik på at hindre, at kun de største opera-
tører vil kunne klare opgaven.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Det EU-retlige grundlag for en eventuel refusion af jernbanegodsvirksomhe-
dernes udgifter til indkøb og installation af ERTMS-togkontrolanlæg fremgår af
Fællesskabets retningslinjer for statsstøtte til jernbaneselskaber (2008/C
184/07).
Det følger af disse retningslinjer, at godsoperatørerne via statslige midler, EU-
midler, eller en kombination heraf, maksimalt kan få dækket 50 pct. af udgif-
terne til udrustning af trækkraft med ERTMS-udstyr.
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 495, er Danmark ved at få god-
kendt en refusionsordning inden for disse rammer. Den kommende danske
refusionsordning vil tilgodese alle de jernbanegodsvirksomheder, som opfylder
ansøgningskriterierne, med dækning af op til 50 pct. af deres udgifter til indkøb
og installation af ombordudstyr.
Såvel Transportministeriet som Banedanmark har opfordret danske jernbane-
godsoperatører til at søge om EU-støtte både i relation til tidligere og den nyligt
overståede ansøgningsproces. I den forbindelse er der efter ønske afholdt et
antal informations- og spørgemøder med deltagelse af en eller flere jernbane-
godsvirksomheder, ligesom Banedanmark har stillet sit ansøgningsmateriale til
rådighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511933_0002.png
For begge støttemuligheder gælder dog, at det er op til de enkelte jernbane-
godsvirksomheder at vurdere, om de vil søge og for hvilken trækkraft, de vil
søge støtte.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke