Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. marts 2015
2015-1452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 494:
I rapporten ”Samfundsøkonomisk analyse af en fast forbindelse over Femern
Bælt” (jf. TRU alm. del, bilag 56) udregnes fordele og ulemper ved at sammen-
ligne projektalternativet med et referencealternativ, herunder fastlægges, at
den nuværende færgerute Rødby-Puttgarden fortsætter årtier frem. Ministeren
bedes derfor gøre rede for, hvorfor denne forudsætning er valgt, eftersom de
nuværende høje takster på færgeruten netop afspejler, at der grundet planerne
om en fast forbindelse ikke er rederier på ruten, som kunne give priskonkur-
rence. Ministeren bedes endvidere oplyse, med hvilken begrundelse de nuvæ-
rende monopolforudsætninger anvendes i referencealternativet.
Svar:
Referencealternativet i den samfundsøkonomiske analyse beskriver bedste bud
på, hvordan betjeningen vil være på Rødby—Puttgarden, såfremt der ikke eta-
bleres en fast forbindelse over Femern Bælt. I den samfundsøkonomiske analy-
se har man vurderet, at dagens sejlfrekvens og takster er det bedste udgangs-
punkt for at beskrive referencealternativet. Det gøres for netop at kunne be-
skrive og opgøre effekterne af at etablere den faste forbindelse over Femern
Bælt.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke