Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1510525_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
20. marts 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0032/20-0036
Dok.:
1525753
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 493 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 4. marts 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 493 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for reglerne om, hvornår en varebil
med trailer skal udstyres med fartskriver? Herunder ønskes og-
så redegjort for, hvorvidt færgefart tæller med i de antal km. en
varebil med trailer må køre væk fra firmaets hjemmeadresse,
før bilen skal udstyres med fartskriver?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at køre- og hviletidsreglerne baserer sig på
EU-forordninger om henholdsvis køre- og hviletid og kontrolapparater. For-
ordninger er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver med-
lemsstat.
Der er i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15.
marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vej-
transport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF)
nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (køre-
og hviletidsforordningen) fastsat nærmere regler om køretider, pauser og
hviletid for førere, der udfører godstransport og passagerbefordring ad vej.
I Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolap-
paratet inden for vejtransport (kontrolapparatforordningen) er der fastsat
regler om brug af kontrolapparater i køretøjer, som er registreret i en med-
lemsstat, og som anvendes til transport omfattet af køre- og hviletidsforord-
ningen.
Den gældende kontrolapparatforordning erstattes af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 165/2014 af 4. februar 2014 (takografforordnin-
gen), som finder anvendelse fra den 2. marts 2016 for så vidt angår forord-
ningens regler om kontrolapparater (takografer). Takografforordningen in-
deholder tillige visse ændringer af køre- og hviletidsforordningen, der finder
anvendelse fra den 2. marts 2015.
2.
Det fremgår af køre- og hviletidsforordningens artikel 2, at køre- og hvi-
letidsforordningen som udgangspunkt gælder for godstransport med et køre-
tøj, hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn
overstiger 3,5 ton, og for personbefordring med et køretøj, der er konstrueret
eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer, inklusive føre-
ren, og er beregnet til dette formål.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis en varebil med trailer falder indenfor anvendelsesområdet, jf. artikel
2, er kørsler foretaget med den pågældende varebil med trailer i udgangs-
punktet omfattet af køre- og hviletidsreglerne.
For en nærmere gennemgang af undtagelserne til køre- og hviletidsregler-
ne henvises til pkt. 4 og 5 nedenfor.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der gælder en række undtagelser til
køre- og hviletidsforordningens anvendelsesområde.
Såfremt køretøjet eller kørslen falder ind under en af disse und-
tagelsesbestemmelser, er der som udgangspunkt ikke krav om,
at en fartskriver skal være installeret i køretøjet, eller at køre-
og hviletidsreglerne skal overholdes.
Flere af undtagelsesbestemmelserne er betinget af, at det om-
handlede køretøj kun benyttes inden for en radius af 100 kilo-
meter fra virksomhedens hjemsted.
Dette gælder eksempelvis den såkaldte ”håndværkerregel” i
køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra aa. Det fremgår
af denne bestemmelse, at køretøjer eller en kombination af kø-
retøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons,
som anvendes til transport af materiel, udstyr eller maskiner,
som føreren benytter under udøvelsen af sit erhverv, er undta-
get fra køre- og hviletidsreglerne under forudsætning af, at kø-
retøjet kun benyttes inden for en radius af 100 kilometer fra
virksomhedens hjemsted og på den betingelse, at kørslen af kø-
retøjet ikke er førerens hovedaktivitet.
I det omfang betingelserne i undtagelsesbestemmelsen er op-
fyldt, er det Rigspolitiets opfattelse, at undtagelsesbestemmel-
sen omfatter al benyttelse af køretøjet inden for en radius af
100 kilometer fra virksomhedens hjemsted. Færgefart skal i
denne forbindelse betragtes som enhver anden benyttelse af
køretøjet.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
4.
Justitsministeriet kan nærmere oplyse, at det fremgår af kontrolapparat-
forordningens artikel 3, stk. 1, bl.a., at kontroludstyr skal installeres og an-
vendes i køretøjer, der er registreret i en medlemsstat, og som anvendes til
vejtransport af personer eller gods. Dette gælder dog ikke køretøjer, der er
nævnt i køre- og hviletidsforordningens artikel 3.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Køre- og hviletidsforordningens artikel 3 har følgende ordlyd:
”Artikel
3
Denne forordning gælder ikke for vejtransport med:
a) køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt
rutens længde ikke overstiger 50 km
aa) køretøjer eller kombinationer af køretøjer med en største til-
ladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, der benyttes til transport
af materiel, udstyr eller maskiner, som føreren benytter til
udøvelsen af sit erhverv, og som kun benyttes inden for en
radius af 100 km fra virksomhedens hjemsted, dog kun på
den betingelse, at kørslen af køretøjet ikke er førerens ho-
vedaktivitet
b) køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40
km i timen
c) køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styr-
ker, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, såfremt
transporten sker som led i disse tjenesters funktioner og er
under deres kontrol
d) køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-
kommerciel transport af nødhjælp, i katastrofetilfælde eller
under redningsoperationer
e) specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver
f) specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km
fra deres hjemsted
g) køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk
udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller om-
byggede køretøjer, som endnu ikke er taget i brug
h) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største
tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-
erhvervsmæssig varetransport
i) erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lov-
givningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som
anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring eller
godstransport.”
5.
Medlemsstaterne kan desuden fra anvendelse af kontrolapparatforord-
ningen undtage køretøjer, der er omhandlet i køre- og hviletidsforordnin-
gens artikel 13, stk. 1 og 3. Det følger af køre- og hviletidsforordningens
artikel 13, at medlemsstaterne under nærmere betingelser kan tillade, at
transport, der udføres ved hjælp af de i bestemmelsen opregnede køretøjer,
kan undtages fra forordningens artikel 5-9, som indeholder nærmere regler
om bl.a. køretid, hviletid og pauser.
Køre- og hviletidsforordningens artikel 13 har følgende ordlyd:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Artikel
13
1. For så vidt som det er foreneligt med de i artikel 1 fastsatte
mål, kan enhver medlemsstat på sit eget område eller på en an-
den medlemsstats område, såfremt denne anden medlemsstat er
indforstået hermed, tillade, at transport, der udføres ved hjælp af
følgende køretøjer, undtages fra bestemmelserne i artikel 5-9 og
gøre sådanne undtagelser afhængige af individuelle betingelser:
a) køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer uden
fører for at udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurre-
rer med tjenester, der udføres af private transportvirksomhe-
der
b) køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts-
og fiskerivirksomheder anvender eller lejer uden fører til
som led i deres egen erhvervsmæssige virksomhed at udføre
godstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhe-
dens hjemsted
c) landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til land-
brugs- og skovbrugsaktiviteter, inden for en radius af 100
km fra hjemstedet for den virksomhed, som ejer, lejer eller
leaser køretøjet
d) køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største
tilladt totalvægt på ikke over 7,5 ton, som benyttes af befor-
dringspligtige virksomheder, jf. definitionen i artikel 2, nr.
13), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af
15. december 1997 om fælles regler for udvikling af Fælles-
skabets indre marked for posttjenester og forbedring af disse
tjenesters kvalitet (17), til at omdele forsendelser som led i
befordringspligten.
Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 100
kilometer fra virksomhedens hjemsted og på den betingelse,
at kørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedaktivitet.
e) køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på
højst 2300 km2, som ikke er forbundet med resten af landet
med en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for mo-
torkøretøjer
f) køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radius
af 100 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives ved
hjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvis
største tilladte totalvægt inklusive en påhængsvogn eller
sættevogn ikke overstiger 7,5 tons
g) køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøve
med henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifika-
tionsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssig
godstransport eller personbefordring
h) køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, beskyt-
telse mod oversvømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas- og
elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstands-
indsamling af husholdningsaffald og bortskaffelse heraf, te-
legraf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission
samt pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagere
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser, der udeluk-
kende benyttes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring
j) specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivo-
liudstyr
k) specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformål
er anvendelse som undervisningslokale, når de holder stille
l) køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde og
transport tilbage til gårde af mælkebeholdere eller mælke-
produkter til foderbrug
m) specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigen-
stande
n) køretøjer, der anvendes til transport af slagteaffald eller dy-
rekroppe, som ikke er bestemt til konsum
o) køretøjer, der udelukkende anvendes på veje inden for tra-
fikknudepunkter som f.eks. havne, intermodale havne og
jernbaneterminaler
p) køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde
til lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokale
slagterier inden for en radius på op til 100 km.
2. Medlemsstaterne underretter Kommissionen om de undtagel-
ser, de har givet tilladelse til i henhold til stk. 1, og Kommissio-
nen underretter de øvrige medlemsstater herom.
3. Under forudsætning af, at forordningens formål, jf. artikel 1,
ikke skades, og at der ydes tilstrækkelig beskyttelse for førerne,
kan en medlemsstat med Kommissionens godkendelse på sit
eget område tillade mindre undtagelser fra denne forordning for
køretøjer, der anvendes inden for på forhånd afgrænsede områ-
der med en befolkningstæthed på mindre end fem indbyggere pr.
kvadratkilometer, i følgende tilfælde:
- for indenlandsk rutekørsel med personer, når rutens køreplan
bekræftes af myndighederne (idet alene undtagelser vedrø-
rende pauser kan tillades), og
- for indenlandske vejtransporttjenester for egen regning eller
mod vederlag, der ikke påvirker det indre marked, og som er
nødvendige for at fastholde bestemte erhvervsgrene i det på-
gældende område, når bestemmelserne om undtagelser fra
denne forordning fastsætter en begrænsende radius på op til
100 km.
Vejtransport, der er omfattet af denne undtagelse, må kun omfat-
te en tur til et område med en befolkningstæthed på fem indbyg-
gere eller mere pr. kvadratkilometer med det formål at begynde
eller ende kørslen dér. Sådanne foranstaltninger skal være af en
rimelig art og et rimeligt omfang i forhold til formålet.”
Samtlige undtagelser indeholdt i køre- og hviletidsforordningens artikel
13, stk. 1, er indført i dansk ret, jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts
2007 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport med senere æn-
dringer (køre- og hviletidsbekendtgørelsen).
i)
6