Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1509928_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015-1252
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 487:
Ministeren bedes gøre rede for årsagen til, at der på de overjordiske metrosta-
tioner er opsat perrondøre med en højde på ca. 1,7 m, på nogle perronafsnit
endda endnu lavere, og ikke døre af samme højde som på de underjordiske
metrostationer. Desuden bedes ministeren oplyse, om opsætning af perrondøre
på de overjordiske metrostationer har ført til, at der er færre driftsforstyrrelser
og færre aflysninger end tidligere.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Metroselskabet, som har oplyst følgende:
”De overjordiske stationer er ikke bygget med henblik på etablering af perron-
døre, som det er tilfældet med de underjordiske stationer. Etableringen af per-
rondøre har derfor fra begyndelsen været forudsat at ske med begrænset højde
(1,7 m.). En lang række lande i Europa og Asien benytter 1,7 m høje platform-
døre ved ombygninger på både undergrunds- og højbanestationer. Erfaringer-
ne fra disse ombygninger er bl.a. benyttet som grundlag for projektet i Køben-
havns metro.
Derudover ville etablering af platformdøre i fuld højde resultere i et mere om-
fattende og kompliceret ombygningsprojekt med en forøgelse af antallet af må-
neder med driftsforstyrrelser. Desuden vil der i perioderne, hvor der arbejdes
med tagkonstruktioner, være behov for at lukke hele stationer, hvilket vil bety-
de en væsentlig forringet service for passagererne.
Siden opsættelsen af perrondøre på Lufthavnslinjen blev afsluttet og idriftsat
medio december 2014 har Metroselskabet registreret et lavere antal driftsfor-
styrrelser på denne linje. I indkøringsperiodens to første måneder - januar og
februar 2015 - er der registreret 50 % færre mistede afgange på Lufthavnslin-
jen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509928_0002.png
Det er dog endnu ikke muligt at vurdere, hvordan virkningen vil være i det
samlede system, da installationen på strækningerne fra DR Byen til Vestamager
og fra Fasanvej til Vanløse endnu ikke er tilendebragt.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke