Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519688_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Bastrup (SF).
Spørgsmål nr. 476:
Ministeren har (bl.a. i artiklen ”Trafikkens minister elsker motorveje” i Berling-
ske den 7. februar 2014) givet udtryk for, at der er en positiv sammenhæng
mellem motorveje og økonomisk vækst. Vil ministeren med udgangspunkt i
indlægget ”Usikkert om motorveje giver vækst” på Altinget den 20. februar
2014 redegøre for, hvad der foreligger af danske analyser om eventuelle sam-
menhænge mellem anlæggelse af motorveje og vækst, og i givet fald fremsende
disse til udvalgets orientering?
Svar:
Økonomisk vækst forudsætter, at varer, tjenesteydelser og arbejdskraft kan
bevæge sig rundt i samfundet. Trafikal infrastruktur, herunder motorveje, bi-
drager hertil.
Der ses i en dansk sammenhæng en relativ tæt sammenhæng mellem økono-
misk vækst og trafikomfang i perioden 1994-2013, jf. figur 1.
Figur 1. Udvikling i trafikarbejdet (antal kørte km på vejnettet i Danmark med
danske motorkøretøjer) og i BNP i faste priser 1994-2013 (1994=indeks 100).
140
135
130
125
120
115
110
105
100
95
Trafikarbejde
BNP
90
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Kilde: BNP: Danmarks Statistik. Trafikarbejde: Vejdirektoratet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 476: Spm. om, hvad der foreligger af danske analyser om eventuelle sammenhænge mellem anlæggelse af motorveje og vækst, til transportministeren
1519688_0002.png
I tilknytning til ovenstående figur bemærkes det, at trafikvæksten på motorveje
har været højere end trafikvæksten på det samlede vejnet.
Til at belyse koblingen mellem vækst på forskellige vejtyper og den økonomiske
vækst fik Transportministeriet udarbejdet rapporten ”BNP og trafikvækst –
centrale udviklingstendenser” med fokus på Danmark af COWI i juni 2013. Det
fremgår, at der er en tendens til, at motorvejstrafikken er mere følsom overfor
BNP end de øvrige veje. Der peges blandt andet på, at handel mellem lande og
landsdele afspejles i motorvejstrafikken.
God og velfungerende infrastruktur står højt på erhvervslivets ønskeliste. Når
virksomhederne lægger stor vægt på god trafikal infrastruktur kan det tilskri-
ves, at det styrker virksomhedernes konkurrenceevne. God infrastruktur gør
det således lettere at tiltrække kvalificerede medarbejdere og skaber rammer
for effektiv transport af rå- og færdigvarer.
Jeg henviser endvidere til besvarelsen af TRU spørgsmål nr. 475 (alm. del) stil-
let den 27. februar 2015.
Desuden vil jeg henvise til følgende analyser og udgivelser, der belyser forhol-
det mellem infrastruktur og økonomisk udvikling:
Produktivitetskommissionens Analyserapport 5: Infrastruktur (2014):
http://produktivitetskommissionen.dk/media/160574/Rapport%205%20-
%20Infrastruktur.pdf
Side 2/2
Afrapportering af de strategiske analyser (2014), herunder afsnit 4.5 i den
sammenfattende afrapportering:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2014/strategiske-analyser-
afrapportering
Rapporten BNP og trafikvækst – centrale forudsætninger (2013):
http://www.trm.dk/da/publikationer/2014/baggrundsrapport-om-bnp-og-
trafikvaekst
Rapporten om samfundsøkonomisk analyse af Storebæltsforbindelsen (2014):
http://www.trm.dk/da/publikationer/2014/samfundsoekonomisk-analyse-af-
storebaeltsforbindelsen
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke