Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519678_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 473:
Vil ministeren fremlægge et skøn over, hvad de samlede anlægsudgifter (i nu-
tidsværdi) har været til at anlægge det danske motor- og motortrafikvejsnet?
Svar:
Til brug for statsregnskabet opgøres værdien af statens aktiver, herunder infra-
struktur. I statsregnskabet er statsvejnettet indregnet som et infrastrukturelt
anlægsaktiv.
Vejdirektoratet oplyser, at de hvert fjerde år opgør værdien af den samlede
statslige vejinfrastruktur (vejnettet, bygværker, sideanlæg og vejudstyr) for alle
statens veje, det vil sige motorveje, motortrafikveje og øvrige statsveje. Den
seneste værdiansættelse på vejområdet blev udarbejdet i 2012.
Værdiansættelsen omfatter en opgørelse af vejinfrastrukturens nettokapital-
værdi (den nedskrevne værdi) og bruttokapitalværdi (genanskaffelsesværdi).
Det er nettokapitalværdien, der indgår i opgørelsen af statens anlægsaktiver i
statsregnskabet.
Vejinfrastrukturens bruttokapitalværdi værdiansættes baseret på genanskaffel-
sesmetoden. Det er et udtryk for, hvad opførelsesudgifterne ville være i dag ved
genetablering af tilsvarende veje og bygværker. Denne metode er valgt, fordi
det i praksis er uhyre vanskeligt at finde frem til alle de historiske udgiftsdata,
som vil være nødvendige for at kunne opgøre værdien i nutidskroner af de hi-
storiske investeringer, som er foretaget langt tilbage i tiden. Opgørelser af vær-
dien af aktiver, der er anlagt over en længere tidsperiode, skal således tages
med behørige forbehold.
Af Vejdirektoratets værdiansættelse fra 2012 fremgår det, at genanskaffelses-
værdien af det samlede statsvejnet udgjorde i størrelsesordnen 170 mia. kr.
Heraf udgjorde motorvejsnettet ca. 90 mia. kr. Der er ikke opgjort en særskilt
værdi for motortrafikvejene. Det fremgår yderligere af værdiansættelsen, at der
på daværende tidspunkt var igangværende arbejder for knap 10 mia. kr. Med-
regnes de dengang igangværende arbejder til de ca. 170 mia. kr. og opregnes
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om, hvad de samlede anlægsudgifter har været til at anlægge det danske motor- og motortrafikvejsnet, til transportministeren
1519678_0002.png
der til aktuelt prisniveau, fås en genanskaffelsesværdi for det samlede statsvej-
net på i størrelsesordnen 185 mia. kr. (heraf udgør motorvejsnettet knap 100
mia. kr.).
Vejdirektoratet oplyser endvidere, at de anlæg, som indebærer finansiering
gennem brugerafgifter (Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, inkl.
dele af Amagermotorvejen), ikke indgår i opgørelsen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke