Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 472:
Kan ministeren bekræfte, at der i 2014 i Danmark var 1.530 km statsejet motor
eller motortrafikvej, svarende til gennemsnitligt omtrent 35,5 meter motor-
eller motortrafikvej i hver eneste kvadratkilometer af Danmark (hvis arealet
sættes til 43.094 km2)? Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse de tilsvarende
sammenlignelige tal for resten af EU og fremlægge sin vurdering af, hvorvidt
Danmark har relativt lange strækninger af motor- og motortrafikveje i forhold
til landets areal, sammenlignet resten af EU?
(Kilder: Vejlængde: Vejdirektoratet, ”Længden af offentlige veje” under ”Viden
og data” på www.vd.dk; Danmarks areal: Google Search.)
Svar:
Jeg kan bekræfte, at Danmark har ca. 35,5 m statsejet motor- og motortrafikvej pr.
kvadratkilometer land. En direkte sammenligning af dette tal med EU-landene er
imidlertid ikke mulig, da en lang række EU-lande ikke har motortrafikveje.
Vejdirektoratet har på den baggrund sammenlignet længden af motorvejsnettet
med landestørrelsen i de 28 EU-lande, jf. nedenstående tabel. Det fremgår, at Dan-
mark ligger på en ottendeplads med 28,4 m motorvej pr. km
2
efter Holland, Lu-
xemburg, Belgien, Slovenien, Tyskland, Portugal og Spanien i nævnte rækkefølge.
Længden af det danske motorvejsnet set i forhold til arealet udgør omtrent halvde-
len sammenlignet med top 3. Betragtes længden af motorvejsnettet set i forhold til
indbyggertallet, er Danmark placeret på en syvendeplads, jf. tabel 1.
Generelt kan man sige, at omfanget af højklassede veje er et resultat af byggetraditi-
on og geografiske forhold. Dertil kommer, at Danmark har et begrænset areal og
relativ høj befolkningstæthed.