Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519674_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 471:
Vil ministeren kommentere artiklerne ”Prognoserne skød for højt: 9.000 færre
biler krydser Limfjorden” og ”Forskere om trafikprognoser: Urealistisk med så
mange biler i fremtiden”, bragt i Ingeniøren den 12. december 2014, om bereg-
ningsmodellerne for trafikprognoser, og herunder oplyse, om artiklens konklu-
sioner vedrørende overestimering af trafikbelastningen giver anledning til at
revurdere beregningerne for motorvejsstrækninger, som er under planlægning
eller overvejelse, f.eks. Hærvejsmotorvejen og Frederikssundmotorvejen? Kan
ministeren i modsat fald garantere, at de beregnede trafikbelastninger/-behov
er rigtige, og dermed at de faktuelle beslutningsgrundlag for vejstrækningerne
er korrekte?
Svar:
Indledningsvist vil jeg understrege, at jeg er helt enig i, at de trafikprognoser,
der anvendes i sammenhæng med undersøgelse og vurdering af nye infrastruk-
turprojekter, skal være udarbejdet på det bedst mulige grundlag. Det indebærer
for det første, at der skal være opdateret viden om det nuværende trafikomfang.
For det andet skal fremskrivningen af trafikken være baseret på opdaterede
forventninger til de faktorer, der påvirker trafikvæksten samt den seneste
forskning på området.
Herudover har jeg bedt Vejdirektorat om kommentarer til artiklerne, som jeg
henholder mig til:
”Det væsentligste budskab i artiklerne er, at trafikmodeller overdriver behovet
for nye vejprojekter.
Det er korrekt, at trafikmodeller har beregnet en større vækst i trafikken, end
der viste sig at være i årene 2008-2013. Det skyldes især finanskrisen, som
betød, at der i denne periode stort set ingen vækst var i økonomien og i trafik-
ken. Den relativt beskedne vækst i disse år kan imidlertid ikke bruges til at for-
udsige trafikvæksten i de kommende år. F.eks. viser den seneste udvikling, at
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 471: Spm. om at kommentere artiklerne Prognoserne skød for højt: 9.000 færre biler krydser Limfjorden og Forskere om trafikprognoser: Urealistisk med så mange biler i fremtiden, bragt i Ingeniøren den 12. december 2014, til transportministeren
1519674_0002.png
biltrafikken på det samlede danske vejnet er steget med 2,5 pct. fra 2013 til
2014 og på motorvejene med 5 pct.
De trafikmodeller, der anvendes i dag, undervurderer formentlig desuden ef-
fekten på trængsel af nye vejprojekter, da de ikke er i stand til at medregne
virkningen af køophobning. Dermed undervurderes den sparede rejsetid og
den samfundsøkonomiske gevinst.
Et andet budskab i artiklerne er, at nye veje i sig selv skaber trafik. Det er delvis
rigtigt, da en ny vej giver nye muligheder og øger mobiliteten. Det er en fordel
for samfundet og stimulerer økonomisk vækst. Det skal imidlertid nævnes, at
langt den største del af trafikken på en ny vej kommer fra aflastning af de om-
kringliggende veje, fordi den nye vej gør det hurtigere at komme frem.
De trafikmodeller, der ligger til grund for vurdering af nye statslige vejprojek-
ter, opdateres løbende med den nyeste viden, herunder den registrerede trafik-
vækst.
DTU er ved at udvikle en ny landstrafikmodel. Foreløbige beregninger med
Landstrafikmodellen tyder på, at trafikvæksten fremover vil blive lavere end i
00’erne, herunder som følge af forventninger om lavere økonomisk vækst. Der-
for kan der være behov for at genberegne tidligere analyserede vejprojekter.
Der er igangsat genberegninger af Den Midtjyske Motorvej i overensstemmelse
med beslutningen i trafikaftalen af 24. juni 2014. Der er endvidere igangsat
genberegninger af alle VVM-undersøgte projekter, herunder af Frederiks-
sundmotorvejens 3. og 4. etape samt af E20 (strækningerne Odense V – Nr.
Aaby og Syd om Odense).
Beregninger af fremtidige trafikbelastninger og trafikbehov er forbundet med
usikkerhed, men de gennemføres på det bedst mulige grundlag med udgangs-
punkt i den viden, vi har om såvel nutiden og fortiden.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke