Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 471:
Vil ministeren kommentere artiklerne ”Prognoserne skød for højt: 9.000 færre
biler krydser Limfjorden” og ”Forskere om trafikprognoser: Urealistisk med så
mange biler i fremtiden”, bragt i Ingeniøren den 12. december 2014, om bereg-
ningsmodellerne for trafikprognoser, og herunder oplyse, om artiklens konklu-
sioner vedrørende overestimering af trafikbelastningen giver anledning til at
revurdere beregningerne for motorvejsstrækninger, som er under planlægning
eller overvejelse, f.eks. Hærvejsmotorvejen og Frederikssundmotorvejen? Kan
ministeren i modsat fald garantere, at de beregnede trafikbelastninger/-behov
er rigtige, og dermed at de faktuelle beslutningsgrundlag for vejstrækningerne
er korrekte?
Svar:
Indledningsvist vil jeg understrege, at jeg er helt enig i, at de trafikprognoser,
der anvendes i sammenhæng med undersøgelse og vurdering af nye infrastruk-
turprojekter, skal være udarbejdet på det bedst mulige grundlag. Det indebærer
for det første, at der skal være opdateret viden om det nuværende trafikomfang.
For det andet skal fremskrivningen af trafikken være baseret på opdaterede
forventninger til de faktorer, der påvirker trafikvæksten samt den seneste
forskning på området.
Herudover har jeg bedt Vejdirektorat om kommentarer til artiklerne, som jeg
henholder mig til:
”Det væsentligste budskab i artiklerne er, at trafikmodeller overdriver behovet
for nye vejprojekter.
Det er korrekt, at trafikmodeller har beregnet en større vækst i trafikken, end
der viste sig at være i årene 2008-2013. Det skyldes især finanskrisen, som
betød, at der i denne periode stort set ingen vækst var i økonomien og i trafik-
ken. Den relativt beskedne vækst i disse år kan imidlertid ikke bruges til at for-
udsige trafikvæksten i de kommende år. F.eks. viser den seneste udvikling, at