Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1520306_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. april 2015
2015-1082
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
457 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål nr. 457:
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af TRU alm. del, spørgsmål
281, til Transportudvalget redegøre for, hvilke lande der støtter eller forventes
at ville støtte Danmarks arbejde for at afklare definitionen af ”behørigt hen-
syn”.
Svar:
Det fremgår af min besvarelse af spørgsmål 281 (TRU alm. del), at jeg mener,
at man i det internationale arbejde bør
understrege,
at alle lande er forpligtet
til at tage ”behørigt hensyn” til den civile lufttrafik. Det er imidlertid inden for
de gældende rammer af Chicago-konventionen ikke muligt at indføre regler om
militærflyvninger.
Det er således overladt til de enkelte lande at fastsætte sådanne regler med be-
hørigt hensyn til flyvesikkerheden for civile luftfartøjer. Vurderingen af, hvad
der skal forstås som ”behørigt hensyn” foretages således af hvert enkelt land.
Det fremgår også af min besvarelse af spørgsmål 281 (TRU alm. del), at jeg
mener, at man vil kunne nå langt med generel
information
samt
vejledende
retningslinjer,
der beskriver nogle af mulighederne i forhold til varetagelse af
luftfartssikkerhedsmæssige hensyn til den civile lufttrafik.
I lyset af ovenstående forstår jeg Transportudvalgets spørgsmål sådan, at ud-
valget ønsker svar på, hvilke lande, der forventes at ville kunne støtte forebyg-
gelse af hændelser, som den, der indtraf i 2014.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Danmark sammen med en række andre
lande – heriblandt Sverige, Finland, Polen, Holland, Storbritannien og Canada
– fremlagde et arbejdspapir på den internationale civile luftfartsorganisation,
ICAO’s flyvesikkerhedskonference, den 2. - 5. februar 2015. Arbejdspapiret
pointerede vigtigheden af civil/militær koordination, herunder deling af radar-
data. Behandlingen af emnet udløste en deklaration, hvori der henstilles til
staterne at sikre den civile luftfarts sikkerhed gennem civil/militær koordinati-
on, som beskrevet i ICAO dokument om civil/militært samarbejde i lufttrafik-
styringen (Circular 330). Deklarationen indeholder endvidere en henstilling til
staterne om at sikre, at det pågældende ICAO dokument opdateres efter behov.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 457: MFU spm. om, hvilke lande der støtter eller forventes at ville støtte Danmarks arbejde for at afklare definitionen af behørigt hensyn, til transportministeren
1520306_0002.png
Et panel af stater inden for rammerne af ICAO har for nyligt fået til opgave at
opdatere dokumentet om civilt/militært samarbejde (Circular 330). Dokumen-
tet er planlagt opdateret inden udgangen af 2016 og forventes opdateret med
erfaringerne indhentet på baggrund af bl.a. hændelserne i Østersøen i 2014.
Endelig kan jeg oplyse, at emnet civil/militær koordination var på dagsordenen
på et møde den 14.–15. april 2015 i ICAO’s europæiske regionalkontor, hvor
bl.a. Danmark deltog. Mødet skabte accept blandt medlemsstaterne i ICAO’s
Europa-region, herunder Rusland, for at emnet civil/militær koordination
håndteres inden for rammerne af ICAO.
Der ser således ud til at være opbakning til Danmarks arbejde med forebyggelse
af lufttrafikhændelser over Østersøen. Jeg vil dog bede Trafikstyrelsen om at
have fokus på, at arbejdet skrider fremad.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke