Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015-1055
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Trine Mach (SF).
Spørgsmål nr. 446:
I lyset af den seneste økonomiske usikkerhed omkring Femern Bælt-
forbindelsen bedes ministeren redegøre for, hvorledes ændringer vedr. forbin-
delsen kan påvirke vækstplanen for Region Sjælland, som udtrykt i Strategisk
Handlingsplan for Femern Bælt fra Vækstforum Sjælland og de deri indeholdte
ambitioner og mål.
Svar:
Jeg har aftalt med de syv forligspartier bag Femern Bælt-projektet – Socialde-
mokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti – at vi foretager en
fornyet vurdering af den samlede økonomi i Femern Bælt-projektet i efteråret
2015, når de identificerede risici knyttet til prisen for anlægsarbejderne, EU-
støtten frem til 2020 og den tyske myndighedsproces med dertilhørende muli-
ge krav til projektet forventes at være afklaret.
På det grundlag vil der blive taget stilling til, om Femern A/S kan underskrive
anlægskontrakter med entreprenørkonsortierne med henblik på at igangsætte
anlægsarbejderne.
Jeg noterer mig, at Vækstforum Sjælland i sin strategiske handlingsplan for
Femern Bælt gør opmærksom på, at en eventuel udskydelse af starttidspunktet
for anlægget af Femern Bælt-forbindelsen ikke medfører, at Vækstforum bør
vente med at gøre en indsats. Samtidig er ingen af tidsrammerne for indsats-
områderne gjort betingede af tidsplanen for Femern Bælt-forbindelsen.
Idet Region Sjællands mål og ambitioner blandt andet har fokus på at sikre
flest mulige delentrepriser i forbindelse med etableringen af den faste forbin-
delse over Femern Bælt, udnytte potentialerne i Femern Bælt-projektet samt
styrke arbejdstagernes og virksomhedernes ageren i den nye Femern Bælt-
region, ser jeg på nuværende tidspunkt ikke grundlag for, at status for Femern