Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1508463_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
17. marts 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0032/20-0035
Dok.:
1510664
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 444 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Katrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 444 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Mener ministeren, at det kan være en god ordning for både
politiet og ejerne af veteranlastbilerne, hvis der på alle tilladel-
ser anføres, at der max. må køres 40 km/t, idet 40 km/t-
grænsen netop er skillelinjen for, om der skal være monteret
kontrolapparat eller ej? Og mener ministeren ikke, at en sådan
hastighedsreduktion kan være et parameter for mere lige kon-
kurrencevilkår, såfremt ministeren stadig mener, at takografer
er et spørgsmål om konkurrencevilkår frem for færdselssikker-
hed?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at køre- og hviletidsforordningen ikke gælder
for vejtransport med en række nærmere angivne køretøjer, jf. artikel 3.
Dette gælder bl.a. køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger
40 km i timen, jf. artikel 3, litra b.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Der er ikke krav om anvendelse af kontrolapparat ved trans-
port i køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger
40 km/t.
Ud fra ordlyden af undtagelsesbestemmelsen er det Rigspoliti-
ets opfattelse, at det er den generelle tilladte hastighed for kø-
retøjet, der bestemmer, om transporten er undtaget fra køre- og
hviletidsbestemmelserne. Det er derimod ikke afgørende for
kravet om anvendelse af kontrolapparat, om der i forbindelse
med den konkrete transport er fastsat hastighedsbegrænsninger
for udførelsen af transporten.
Det vil således efter Rigspolitiets opfattelse ikke have betyd-
ning for kravet om anvendelse af kontrolapparat, at det angives
som vilkår for tilladelsen til studenterkørsel, at kørslen ikke må
overstige 40 km/t.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
2