Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1508443_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
17. marts 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0032/20-0025
Dok.:
1510421
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 434 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 434 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Med hvilken hjemmel er Rigspolitiet – som angivet i svaret
på TRU alm. del - spm. 186 – bemyndiget til at definere ”eks-
traordinære omstændigheder” og ”ganske særlige situationer”
samt til at vurdere, hvad der ”forekommer regelmæssigt”? Og
hvordan kan Rigspolitiet i ramme alvor svare, at "virksomhe-
derne har mulighed for at planlægge kørslen med et køretøj
med kontrolapparat installeret", når hele debatten går på en
gruppe veteranlastbiler fra et museum, som netop ikke har kon-
trolapparater, og som netop ønskes fritaget for kravet om kon-
trolapparater?”
Svar:
Justitsministeriet kan henvise til ministeriets besvarelse af 12. januar 2015
af spørgsmål nr. 191 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg vedrø-
rende hjemlen for politiets kontrol med overholdelsen af køre- og hvile-
tidsreglerne.
For en nærmere beskrivelse af køre- og hviletidsreglernes anvendelsesom-
råde, herunder undtagelser og dispensationsadgang, henvises til ministeri-
ets besvarelse af 20. november 2014 af spørgsmål nr. 43 og 45 (Alm. del)
fra Folketingets Transportudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det følger af køre- og hviletidsforordningen og køre- og hvi-
letidsbekendtgørelsen, at Rigspolitiet med Kommissionens
godkendelse kan tillade, at køre- og hviletidsforordningens be-
stemmelser ikke finder anvendelse på køretøjer, der udfører
transport under ekstraordinære omstændigheder.
Formålet med køre- og hviletidsreglerne er at harmonisere vil-
kårene for konkurrencen, navnlig for vejtransport, samt at for-
bedre arbejdsvilkårene og færdselssikkerheden. Reglerne skal
derfor fortolkes ud fra dette formål.
Kommissionen har ved en kommissionsbeslutning af 7. juni
2012 tilladt, at 150 busser kunne fritages for kravet om instal-
lation og anvendelse af kontrolapparater i forbindelse med af-
holdelsen af De Olympiske Lege og De Paralympiske Lege i
London i perioden fra 1. juli til 15. september 2012.
Kommissionen vurderede i dette tilfælde, at den foreliggende
transportopgave kunne betragtes som værende udført under
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ekstraordinære omstændigheder under hensyn til omfanget af
begivenheden og den sjældne forekomst af begivenheden i en
enkelt medlemsstat.
Den endelige fastlæggelse af fortolkningen hører under dom-
stolene, herunder EU-Domstolen.
For så vidt angår Rigspolitiets fortolkning af adgangen til at di-
spensere fra kravet om anvendelse af kontrolapparat under eks-
traordinære omstændigheder, kan Rigspolitiet henvise til
Justitsministeriets tidligere besvarelse af 12. januar 2015 af
spørgsmål nr. 186 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.
Studenterkørsel er en almindelig og årlig tilbagevendende be-
givenhed, der efter Rigspolitiets opfattelse ikke har en sådan
ekstraordinær karakter, som er forudsat i forordningen mv. og i
den omtalte kommissionsbeslutning.”
3