Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1508445_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
17. marts 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0032/20-0024
Dok.:
1510417
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 433 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 433 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Hvorfor har Justitsministeriet ”ikke fundet anledning til at
iværksætte en høring af Danmarks nabolande om, hvilke æn-
dringer takograforordningen måtte give anledning til i nabo-
landenes nationalt fastsatte undtagelser”, som det anføres sidst
i svaret på TRU alm. del, spm. 185, når det vel netop må være
aktuelt – før de nye regler i køre- og hviletidsforordningen fin-
der anvendelse – at drage erfaringer fra nabolande og dermed
lære af og tage højde for deres erfaringer og synspunkter?”
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 432 (Alm. del)
fra Folketingets Transportudvalg.
Justitsministeriet har vurderet, at det i forbindelse med udvidelsen af den
maksimalt tilladte køreafstand for visse af de undtagelser i køre- og hvile-
tidsforordningens artikel 13, stk. 1, der kan gennemføres i dansk ret, ikke
har været relevant at indhente bidrag fra nabolande. Det bemærkes i den
forbindelse, at de omtalte undtagelser alene vedrører kørsel i Danmark, og
at Justitsministeriet i forbindelse med høringsproceduren forud for udste-
delsen af bekendtgørelse nr. 208 af 24. februar 2015 om ændring af be-
kendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport, ikke
modtog høringssvar, der indeholdt indvendinger mod de foreslåede udvi-
delser.
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 12. januar 2015 af spørgsmål
nr. 185 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg fremgår det i øvrigt af
præambelbetragtning nr. 23, at nationale undtagelser bør afspejle ændrin-
gerne i vejtransportsektoren og begrænses til de områder, der ikke er udsat
for konkurrence i øjeblikket. Det er på den baggrund de nationale forhold,
der skal tillægges vægt.
Justitsministeriet skal i øvrigt bemærke, at de ovennævnte undtagelsesud-
videlser alene har fundet anvendelse fra den 2. marts 2015, hvorfor det
lægges til grund, at Danmarks nabolande – i det omfang de har besluttet at
indføre undtagelserne – endnu ikke kan have gjort sig erfaringer hermed.
2