Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1508402_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
17. marts 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2015-0032/20-0019
Dok.:
1510362
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 428 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 428 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Idet justitsministeren i svar på TRU alm. del - spm. 185, oply-
ser, at ”De muligheder for at fastsætte nationale undtagelser fra
reglerne, som forordningerne indeholder, er fuldt ud gennem-
ført i dansk ret”, bedes ministeren oplyse, hvilke muligheder
der er gennemført, hvad de drejer sig om, og med hvilket sigte
de er gennemført? Ganske som der også blev spurgt om i TRU
alm. del - spm. 185, men som ministeren ikke svarede på, og
som jf. artikel 13, stk. 2, i kørehviletidsforordningen skal ind-
berettes til Europa-Kommissionen.”
Svar:
Som anført i Justitsministeriets besvarelse af 12. januar 2015 af spørgsmål
nr. 185 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg er samtlige af de nær-
mere angivne transportformer, der nationalt kan besluttes undtaget fra de
materielle EU-regler om køre- og hviletid og om kontrolapparaters instal-
lation og anvendelse, indført i dansk ret. Undtagelserne er fastsat i § 2 i kø-
re- og hviletidsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007
om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport med senere ændrin-
ger), der har følgende ordlyd:
Ӥ
2.
Transport, der udføres ved hjælp af følgende køretøjer, er
undtaget fra bestemmelserne i køre- og hviletidsforordningen
og kontrolapparatforordningen for så vidt angår national vej-
transport:
a) Køretøjer, som offentlige myndigheder ejer eller lejer uden
fører for at udføre vejtransporttjenester, som ikke konkurrerer
med tjenester, der udføres af private transportvirksomheder.
b) Køretøjer, som landbrugs-, gartneri-, skovbrugs-, opdræts-
og fiskerivirksomheder anvender eller lejer uden fører til som
led i deres egen erhvervsmæssige virksomhed at udføre gods-
transport inden for en radius af 100 km fra virksomhedens
hjemsted.
c) Landbrugs- og skovbrugstrækkere, der benyttes til land-
brugs- og skovbrugsaktiviteter, indenfor en radius af 100 km
fra hjemstedet for den virksomhed, som ejer, lejer eller leaser
køretøjet.
d) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største
tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, som benyttes af befor-
dringspligtige virksomheder, jf. definitionen i artikel 2, nr. 13,
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. de-
cember 1997 om fælles regler for udvikling af Fællesskabets
indre marked for posttjenester og forbedring af disse tjenesters
kvalitet, til at omdele forsendelser som led i befordringsplig-
ten. Disse køretøjer må kun benyttes inden for en radius af 100
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kilometer fra virksomhedens hjemsted og på den betingelse, at
kørslen af køretøjerne ikke er førerens hovedaktivitet.
e) Køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på
højst 2.300 km², som ikke er forbundet med resten af landet
med en bro, et vadested eller en tunnel med adgang for motor-
køretøjer.
f) Køretøjer, som anvendes til godstransport inden for en radi-
us af 100 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives ved
hjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvis
største tilladte totalvægt inklusive en påhængsvogn eller sætte-
vogn ikke overstiger 7,5 tons.
g) Køretøjer, der anvendes til køreundervisning og køreprøve
med henblik på erhvervelse af et kørekort eller et kvalifikati-
onsbevis, forudsat at de ikke anvendes til erhvervsmæssig
godstransport eller personbefordring.
h) Køretøjer, der benyttes i forbindelse med kloakering, be-
skyttelse mod oversvømmelse, vedligeholdelse af vand-, gas-
og elforsyning, vedligeholdelse og kontrol af veje, husstands-
indsamling af husholdningsaffald og bortskaffelse heraf, tele-
graf- og telefontjenester, radio- og fjernsynstransmission samt
pejling af radio- eller tv-sendere eller -modtagere.
i) Køretøjer med mellem 10 og 17 siddepladser (registreret
som stor personbil), der udelukkende benyttes til ikke-
erhvervsmæssig personbefordring (ikke-erhvervsmæssig per-
sonbefordring og rent privat kørsel).
j) Specialkøretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivo-
liudstyr.
k) Specialindrettede mobile projektkøretøjer, hvis hovedformål
er anvendelse som undervisningslokale, når de holder stille.
l) Køretøjer, der anvendes til indsamling af mælk fra gårde og
transport tilbage til gårde af mælkebeholdere eller mælkepro-
dukter til foderbrug.
m) Specialkøretøjer, der transporterer penge og/eller værdigen-
stande.
n) Køretøjer, der anvendes til transport af slagteaffald eller dy-
rekroppe, som ikke er bestemt til konsum.
o) Køretøjer, der udelukkende anvendes på veje inden for tra-
fikknudepunkter som f.eks. havne, intermodale havne og jern-
baneterminaler.
p) Køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde
til lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokale
slagterier inden for en radius på op til 100 km.”
Bestemmelserne indeholder tillige de udvidelser af maksimalt tilladte kø-
reafstande fra 50 km til 100 km i visse undtagelser, som følger af vedtagel-
sen af takografforordningen, jf. § 2, litra d, f og p.
Justitsministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, at takografforordnin-
gen ikke ændrer på de eksisterende muligheder for at fastsætte nationale
undtagelser til eller meddele dispensation fra køre- og hviletidsreglerne og
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reglerne om brug af kontrolapparat (takograf). Takografforordningen med-
fører med andre ord ikke en ændret retstilstand for veteranlastbiler.
Med indførelsen af samtlige af de transportformer, der nationalt kan be-
sluttes undtaget fra de materielle EU-regler om køre- og hviletid og om
kontrolapparaters installation og anvendelse, er der efter Justitsministeriets
opfattelse fra dansk side taget de hensyn, der kan tages for ikke at pålægge
visse typer af kørsler unødige krav og regler.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at det siden den 1. januar 1978 i med-
før af køre- og hviletidsforordningen og kontrolapparatforordningen har
været obligatorisk at installere og anvende kontrolapparat til registrering af
køretid, hviletid og pauser ved kørsel omfattet af forordningerne.
Køre- og hviletidsforordningens bestemmelse om, at forordningen ikke
gælder for erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgiv-
ningen i den medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-
erhvervsmæssig personbefordring eller godstransport, blev indført med
den nugældende køre- og hviletidsforordning (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006).
4