Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1498850_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 16
Besvarelse af samrådsspørgsmål W, X, Y og Z vedr.
færgebetjeningen af Bornholm
Samrådsspørgsmål W:
”Ministeren bedes forklare baggrunden
for, at der i forbindelse med
færgeforliget for Bornholm blev indført
et oliepristillæg, der tager
udgangspunkt i stigende oliepriser, der
er højere, end dem der fremgår af
Energistyrelsens prognose for
olieprisens udvikling. Herunder bedes
ministeren uddybe, hvilke konsekvenser
de seneste måneders drastiske fald i
olieprisen kan ventes at få for
passagerne, samt om olieprisens
udvikling kan få ministeren til at
genoverveje oliepristillægget ved en evt.
genåbning af færgeforliget.”
Samrådsspørgsmål X:
"Ministeren bedes uddybende
kommentere henvendelsen fra Karsten
W. Kjølby (TRU alm. del, bilag 119), der
belyser, hvorledes der ikke er
overensstemmelse mellem det indgåede
færgeforlig for Bornholm og
Transportministeriets rapport
”Rammerne for den fremtidige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0002.png
Side 2 af 16
færgebetjening af Bornholm” fra juni
2014.
Samrådsspørgsmål Y:
Ministeren bedes redegøre for,
hvorledes man påtænker at håndtere
den ustabilitet for trafikken til
Bornholm i tilfælde af storm eller
reparation på de øvrige færger, som en
fjernelse af erstatningsfærgen vil
medføre, henset til at erstatningsfærgen
i perioden oktober 2011-oktober 2014
afværgede 65 pct. af de potentielle
færgeaflysninger.
Samrådsspørgsmål Z:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan
færgeruten Sassnitz-Bornholm kan
betjenes med de skibe, som indgår i
færgeudbuddet for besejlingen af Køge-
Rønne samt Ystad-Rønne i perioden
2017-2027, under hensyntagen til at
skibene skal overholde reglerne i
færgeudbuddet for besejlingen af Køge-
Rønne samt Ystad-Rønne. Ministeren
bedes herunder oplyse, hvor mange
dage ruten Sassnitz-Bornholm kan
besejles med en kapacitet på over 1.200
personer i perioden 2017-2027.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0003.png
Side 3 af 16
Generel
indledning
Det var en vanskelig opgave, som vi i
forligskredsen stod over for. Stigende
omkostninger gjorde det umuligt at
opretholde det nuværende serviceniveau
og samtidig levere de
billetprisreduktioner, som man har
efterspurgt fra bornholmsk side.
Forligskredsen var derfor nødsaget til at
prioritere for at sikre, at vi får mest
mulig trafik for pengene.
Det er korrekt, at forligskredsen
besluttede at fjerne kravet om en
erstatningsfærge, som er meget
omkostningsfuld og kun i mindre
omfang benyttes som netop
erstatningsfærge. Det er også korrekt, at
forligskredsen besluttede at afvikle IC
Bornholm, der kører på en strækning,
der allerede i dag betjenes intensivt af
svenske regionaltog.
Men forliget betød også, at vi på trods af
de vanskelige omstændigheder kan
opretholde det generelt høje
serviceniveau på både ruten til Ystad og
til Køge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0004.png
Side 4 af 16
Vi sikrede også, at de gennemsnitlige
billetpriser på de almindelige
passagerbilletter kan sænkes med 10 pct.
Der er desuden mulighed for yderligere
billetprisreduktioner i forbindelse med
udbuddet, hvor tilbudsgivere skal
konkurrere på at levere de laveste
billetpriser.
Endelig kan vi med midler fra aftalen om
en vækstpakke nedsætte godspriserne i
den nye kontrakt med hvad der svarer til
60 pct. i billetlugen.
Alt i alt betyder det, at bevillingen til
færgebetjeningen af Bornholm i
fremtiden øges til 279 mio. kr. om året.
Det er ca. 70 mio. kr. mere om året end i
2014, hvor tilskuddet var på ca. 208 mio.
kr.
Besvarelse af
spørgsmål W
Lad mig nu besvare samrådsspørgsmål
W.
Når vi taler om olieprisen i forhold til
udbuddet er det vigtigt at skelne mellem
på den ene side udbudsprocessen, altså
den periode hvor tilbudsgiverne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0005.png
Side 5 af 16
forbereder og afgiver tilbud, og på den
anden side driftsperioden, hvor færgerne
sejler.
For så vidt angår udbudsprocessen, er
det vigtigt at forstå, at tilbudsgiverne
udarbejder et budget for hele
driftsperioden, og det bruger de til at
beregne, hvad deres tilbud skal være. I
budgettet vil tilbudsgiverne indregne
deres egne forventninger til udviklingen
i olieprisen.
Transportministeriet har som
forberedelse til den politiske aftale
foretaget en lignende analyse for at
kunne vurdere, hvad det vil koste at
levere det serviceniveau, som udbydes.
Det er vigtigt, at vi har en god forståelse
heraf, så vi ikke kræver et serviceniveau,
som tilbudsgiverne ikke kan levere inden
for udbuddets økonomiske ramme.
Udgifter til olie er naturligvis en af de
store omkostningsposter for operatøren.
I vores analyser har vi baseret os på
Energistyrelsens langsigtede prognoser,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0006.png
Side 6 af 16
der igen afspejler prognoserne fra Det
Internationale Energi Agentur.
Jeg mener ikke, at det vil være ansvarligt
af os at gøre andet end at følge
Energistyrelsens prognose. Det er
Energistyrelsen, der har ekspertisen på
dette område.
Hvis tilbudsgiverne mener, at
Energistyrelsens prognose er for
pessimistisk og vurderer, at de kan købe
olien billigere, så kan de alt andet lige
aflevere et bedre tilbud på
færgebetjeningen.
Da tilbudsgiverne konkurrerer på at
levere de laveste billetpriser, vil det
komme Bornholm og de rejsende direkte
til gode i form af lavere billetpriser.
Efter udbuddet, når den nye kontrakt er
indgået og driften er i gang, kan der
selvfølgelig ske ændringer i olieprisen.
De vil blive håndteret på samme måde
som i dag.
Det vil sige, at operatøren bærer risikoen
for mindre udsving i olieprisen i forhold
til den almindelige prisudvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0007.png
Side 7 af 16
Hvis olieprisen stiger eller falder
markant i forhold til forudsætningen og
den almindelige prisudvikling, skal
risikoen eller gevinsten deles ligeligt
mellem operatøren og de rejsende. Det
vil enten ske i form af et oliepristillæg
eller et olieprisfradrag på billetprisen –
på samme måde, som det foregår i dag.
Det er korrekt, at olieprisen på
nuværende tidspunkt er lav. Jeg har dog
lidt svært ved at svare på, hvordan det
påvirker Energistyrelsens langsigtede
prognoser, da det grundlæggende hører
under klima-, energi- og
bygningsministerens område.
Som jeg forstår det, har den lave oliepris
ikke indtil videre givet anledning til
væsentlige ændringer i Energistyrelsens
langsigtede prognoser for olieprisens
udvikling. Men det er naturligvis noget
vi følger tæt. Og jeg vil naturligvis
præsentere det for forligskredsen, hvis
nye prognoser for olieprisens udvikling
ændrer på vores forudsætninger.
Under alle omstændigheder handler det
i sidste ende om, hvordan tilbudsgiverne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0008.png
Side 8 af 16
budgetterer med, at olieprisen vil
udvikle sig over kontraktperioden. Det
har jeg ingen indflydelse på.
Det vigtige er dog, at hvis de budgetterer
med en lavere pris end Energistyrelsen,
så vil det alt andet lige resultere i lavere
billetpriser.
Besvarelse af
spørgsmål X
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål X.
Jeg forstår henvendelsen fra Karsten W.
Kjølby sådan, at han har to
hovedkritikpunkter:
Det første kritikpunkt er, at fraværet af
en erstatningsfærge er i modstrid med
rapporten ”Rammerne for den
fremtidige færgebetjening af Bornholm”.
Her er det værd at holde sig for øje, at
rapporten havde til formål at beskrive
hvordan færgebetjeningen i dag foregår,
at undersøge de forskellige behov og ikke
mindst at inddrage bornholmske ønsker
og holdninger til færgebetjeningen.
Der er med andre ord tale om en
udredningsopgave, som bredt skulle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0009.png
Side 9 af 16
belyse fordele og ulemper ved forskellige
tilgange, valg og prioriteringer.
Det politiske forlig, derimod, var netop
et udtryk for, at de partier, som var
villige til at tage ansvar, afvejede de
hensyn, der bl.a. beskrives i rapporten
og foretog den konkrete politiske
prioritering.
Det andet kritikpunkt vedrører, at man i
stedet for hurtigfærger på Ystad-ruten og
konventionel færge på Køge-ruten skal
indsætte to såkaldte ”superfærger”, dvs.
konventionelle færger, der kan sejle
forholdsvis hurtigt.
Det er vigtigt at bemærke, at der på intet
tidspunkt er fremført et samlet
bornholmsk ønske om at ændre på det
grundlæggende betjeningskoncept.
Tværtimod har der været et generelt
ønske om, at serviceniveauet med
hurtigfærger til Ystad og konventionel
færge til Køge opretholdes.
Et af de områder, som der er størst
tilfredshed med blandt de bornholmske
rejsende, er netop den korte overfartstid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0010.png
Side 10 af 16
på Ystad-ruten. Ifølge bornholmske
fortalere for brugen af superfærger vil
det indebære, at overfartstiden forringes
med mellem 40-60 min. per overfart.
Det er ikke hensigtsmæssigt og vil koste
passagerer.
De analyser, som vi har fået foretaget i
forbindelse med forhandlingerne, har
vist, at de såkaldte ”superfærger” vil
medføre et markant forøget statsligt
tilskudsbehov. De er simpelthen meget
dyrere, end de typer af færger, der sejler
på ruterne i dag.
Endelig er det værd at nævne, at en af
hovedfordelene ved superfærgerne er, at
de kan sejle i dårligere vejr end
hurtigfærgerne og derfor kan tilbyde
større robusthed. Det er jeg enig i. Men
man skal også huske på, at kraftig vind
og høje bølger hovedsageligt er en
udfordring på enkelte afgange i
lavsæsonen, hvor meget få rejsende
benytter færgerne, og hvor kapacitets-
udnyttelsen allerede i dag er lav.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0011.png
Side 11 af 16
Besvarelse af
spørgsmål Y
I forhold til samrådsspørgsmål Y skal jeg
indledningsvist sige, at jeg ikke kender
baggrunden for udsagnet om, at
erstatningsfærgen har afværget 65 pct. af
de potentielle færgeaflysninger.
Erstatningsfærgen har i altovervejende
grad været indsat, når de andre færger
har været på planlagte værftsophold.
I perioden fra september 2011 til og med
2014 har erstatningsfærgen sejlet i alt
110 sejldage på Køge-ruten og på Ystad-
ruten på grund af planlagte
værftsophold.
Det er vigtigt at forstå, at den kommende
operatør også vil være forpligtet til at
indsætte erstatningsfærge på de dage i
fremtiden – selv hvis operatøren ikke
råder over en erstatningsfærge.
Planlagte værftsophold skemalægges
lang tid i forvejen og operatøren har god
mulighed for at tilrettelægge situationen
og chartre en erstatningsfærge.
Udover planlagte værftsophold har
erstatningsfærgen været indsat i
situationer hvor dårligt vejr eller teknisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0012.png
Side 12 af 16
nedbrud har forhindret de øvrige færger
i at sejle.
I alt drejer det sig om 33 dobbeltture fra
september 2011 til og med 2014.
For eksempel sejlede erstatningsfærgen i
hele 2014 kun én dobbelttur på Ystad-
ruten som følge af dårligt vejr og fire
dobbeltture som følge af teknisk
nedbrud. Det tal skal ses i forhold til, at
operatøren i alt havde planlagt 1794
dobbelture i sejlplanen for 2014.
I forhold til robustheden må fraværet af
en erstatningsfærge umiddelbart
forventes at betyde, at de ture, som
erstatningsfærgen ville have sejlet, i
stedet aflyses.
Som nævnt er det i den forbindelse
vigtigt at huske på, at aflysninger pga.
dårligt vejr hovedsageligt sker i
lavsæsonen, hvor efterspørgslen og
kapacitetsudnyttelsen af færgerne er
meget lav.
Dertil kommer, at operatøren allerede i
dag aflyser overfarter, når vejret er så
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0013.png
Side 13 af 16
dårligt, at erstatningsfærgen ikke kan
sejle.
Jeg er klar over, at dette indebærer en
forringelse af robustheden, og jeg lytter
også til de bekymringer, som man fra
bornholmsk side giver udtryk for. Det
har jeg også indtryk af gælder for den
øvrige forligskreds.
Jeg håber, at forligskredsen i den
kommende tid kan sætte sig ned og
drøfte nogle af de udfordringer, der er
fremhævet fra bornholmsk side.
Det kommer først og fremmest an på
hvorvidt - og i hvilket omfang -
forligskredsen bag aftalen om en
vækstpakke beslutter at tilgodese
Bornholm i den kommende udmøntning
af restmidlerne fra vækstpakken.
Besvarelse af
spørgsmål Z
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål Z.
I forhold til ruten Rønne-Sassnitz er det
først og fremmest vigtigt at pointere, at
den ikke er en del af den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0014.png
Side 14 af 16
samfundsbegrundede færgebetjening af
Bornholm.
Den nuværende operatør besejler ruten
som fri trafik på rent kommercielle
vilkår.
Idet sejladsen foregår på kommercielle
vilkår, kan vi på grund af EU-regler
eksempelvis ikke kræve større
passagerkapacitet på Køge-færgen af
hensyn til efterspørgslen på Sassnitz-
ruten - selv om ruten er af økonomisk
betydning for Bornholm.
Den færgebetjening, som indgår i den
politiske aftale, giver mulighed for, at
operatøren også fremadrettet kan besejle
ruten Rønne-Sassnitz med en daglig
dobbelttur med Køge-færgen.
Det betyder, at operatøren som
minimum vil have mulighed for at
besejle ruten med en daglig
passagerkapacitet på 400 rejsende. Det
svarer til minimumskravet i den
kommende kontrakt.
Men husk nu også på, at jeg ikke kan
garantere, at den kommende operatør vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0015.png
Side 15 af 16
besejle ruten. Det afhænger alene af
operatørens vurdering af rutens
kommercielle potentiale. Det er også op
til operatøren at vurdere, om der er
potentiale for at byde med en færge, der
kan overføre flere end 400 passagerer
dagligt.
Samtidig er det vigtigt at påpege, at den
nuværende operatør har oplyst, at kun
lidt under en fjerdedel af de tyske
turister i 2014 rejste til Bornholm med
erstatningsfærgen fra Sassnitz.
Halvdelen af alle de tyske turister rejste
via Ystad-ruten og den sidste fjerdedel
rejste via Sassnitz-ruten med Køge-
færgen.
Som jeg tidligere har nævnt, har jeg dog
forståelse for de bornholmske
bekymringer over robustheden af
sejlplanen, hvis der ikke er en
erstatningsfærge til rådighed. Det gælder
både i forhold til lavsæsonen, hvor hårdt
vejr kan være et problem, og i
turistsæsonen, hvor konsekvenserne af
et nedbrud kan være store.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498850_0016.png
Side 16 af 16
Jeg håber, at vi i forligskredsen kan se på
dette tema i den nærmeste fremtid.
TAK.