Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. marts 2015
2015-1546
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 414:
Hvad er ministerens forklaring på, at stationerne Lunderskov, Rødekro, Ting-
lev og Padborg ikke hidtil er blevet tilgodeset med bevilling til etablering af en
elevator?
Svar:
Det er Banedanmark, DSB og Danske Handicaporganisationer, der i fællesskab
indstiller prioriteringen af midlerne mht. tilgængelighedsfremmende tiltag på
stationer.
Banedanmark oplyser, at kriterierne for Danske Handicaporganisationer, DSB
og Banedanmark tager udgangspunkt i at sikre, at flest mulige passagerer med
nedsat mobilitet får gavn af de tiltag, der kan gennemføres inden for de givne
midler, der er afsat til forbedring af tilgængeligheden. De to store indsatsområ-
der er her at forbedre den fysiske tilgængelighed til/fra perronerne, samt at
passageren ved egen hjælp kan orientere sig på stationer og perroner. Herud-
over skeles der også til afstanden til nærmeste station med trinfri rute, og om
der planlægges andre perronforbedringer, som fx gør det fordelagtigt at
etable-
re elevatorer.
Denne tilgang er i overensstemmelse med kravene i TSI PRM (den tekniske
specifikation for personer med reduceret mobilitet). I TSI PRM lægges der vægt
på følgende elementer ved en vurdering af, om en station ved fornyelse eller
opgradering skal have etableret trinfri rute:
Har stationen et passagertal over 1.000 passagerer
Hvis stationen ikke har 1.000 passagerer kigger man på, om der ligger
en anden station højst 50 kilometer væk på samme strækning, som har
en trinfri rute.