Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1503968_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2015
2015-1049
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 399:
Ministeren bedes kommentere artiklen "Tyske eksperter: Femerns trafikprog-
nose er tendentiøs og uigennemsigtig" på tidsskriftet Ingeniørens hjemmeside
den 28. januar 2015 og redegøre for, om den kritik, der rejses i artiklen, giver
anledning til at ændre på trafikprognoserne for Femern Bælt-forbindelsen.
Svar:
Femern A/S har fremlagt et meget omfattende dokumentationsmateriale i for-
bindelse med den opdaterede trafikprognose for den forventede trafik via Fe-
mern Bælt. Det er forventeligt, at det kan give anledning til diskussioner blandt
eksperter, da der ikke er en facitliste.
Jeg hæfter mig dog ved, at direktør Markus Schubert fra det tyske konsulent-
firma, Intraplan, der sammen med BVU står bag den opdaterede trafikprogno-
se og også står bag arbejdet med at opdatere de landsdækkende tyske trafik-
prognoser, i en kommentar til kritikken udtaler, at man hos Intraplan er be-
kendt med DIW Econs rapport, men ikke har i sinde at foretage ændringer til
den eksisterende prognose og samtidig går i rette med den fremførte kritik af
de anvendte tidsværdier.
Det er i øvrigt ikke rigtigt, som det fremgår af artiklen, at det i trafikprognosen
antages, at færgeforbindelsen mellem Gedser og Rostock nedlægges med åb-
ningen af Femern Bælt-forbindelsen. Det fremgår af trafikprognosen, at når
den fulde trafikale effekt af Femern Bælt-forbindelsen er fuldt realiseret i 2025,
forventes 96.000 personbiler/motorcykler og 135.000 lastbiler at benytte over-
farten Gedser-Rostock.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke