Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. februar 2015
2015 - 827
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Flemming Damgaard Larsen (V).
Spørgsmål nr. 397:
Ministeren bedes kommentere artiklen i Ingeniøren ”Nu skal eltoget uden led-
ninger stå sin prøve” fra den 15. januar 2015, og herunder belyse fremtidsmu-
lighederne for disse eltog uden køreledninger i Danmark.
Svar:
Togproducentens egen beskrivelse af det i artiklen omtalte batteridrevne tog
vedlægges. Toget er et eltog, der både kan køre med strøm fra køreledning og
fra batterier.
Det fremgår, at der er tale om et udviklingsprogram. Målet er, at et 4-vogns
togsæt på 185 ton, skal bringes til at køre op til 120 km/t i en afstand på op til
50 km på ren batteridrift.
Toget vil således overvejende skulle køre med strøm fra køreledninger, men
formålet er, at toget med batteridriften kan bygge bro over ikke-elektrificerede
dele af netværket og køre på sidebaner, hvor det ikke er omkostningseffektivt at
elektrificere.
Der blev med aftalen
En grøn Transportpolitik
fra 2009 fastsat en politisk vi-
sion om, på sigt, at gøre jernbanen fri af fossile brændstoffer. Et afgørende
skridt tages med elektrificeringen af store dele af banenettet, som nu realiseres
som led i udmøntningen af TogfondenDK.
Det er Transportministeriets vurdering, at der på fjernstrækninger, hvor togene
er store og tunge og skal køre hurtigt, hverken nu eller i overskuelig fremtid vil
være alternativer til køreledninger.
Tog med alternative el-teknologier vil kunne være en vej til fossilfri togdrift på
de strækninger, som ikke planlægges elektrificeret. Det drejer sig om regionale
strækninger med en maksimal hastighed på typisk mellem 120 og 160 km/t.