Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1506871_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. marts 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 396:
Ministeren bedes oplyse, hvilke krav der gør sig gældende og hvornår, for at
Trafikstyrelsen eller Havarikommissionen vurderer, at en togtypes sikkerhed er
så kompromitteret (f.eks. i form af afsporingsrisiko på grund af skæve hjul,
manglende bremseevne eller revner i aksellejer, som det nu er konstateret ved
IC4), at toget får kørselsforbud.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:
”Spørgsmålet om, hvorvidt et tog skal tages ud af drift på grund af sikkerheds-
mæssige forhold, er en afgørelse, der i første omgang skal træffes af en jernba-
nevirksomhed, da det er jernbanevirksomheden, der har det umiddelbare an-
svar for jernbanesikkerheden i forhold til anvendelsen af rullende materiel.
Dog har Trafikstyrelsen i medfør af lov om jernbane mulighed for at nedlægge
forbud, hvis de sikkerhedsmæssige forhold for jernbanetrafikken er klart ufor-
svarlige. Dette forbud kan nedlægges straks og fx gælde mod drift af et nærme-
re angivet rullende materiel.
I medfør af lov om jernbane kan Havarikommissionen, hvis den i forbindelse
med undersøgelse af ulykker og hændelser konstaterer forhold, der udgør en
umiddelbar risiko for jernbanesikkerheden, anmode Trafikstyrelsen om at ud-
stede et påbud eller forbud til fx en jernbanevirksomhed.
Det bemærkes, at Trafikstyrelsen som følge af hændelsen ved Marslev i en peri-
ode nedlage kørselsforbud for hele IC4-flåden.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke