Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1509402_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2015
2015 - 1012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Hækkerup (S).
Spørgsmål nr. 387:
Der pågår for tiden overvejelser om den fremtidige finansiering af jernbaner
under regionerne. I den forbindelse kan spørgsmålet om lukning af baner selv-
følgelig også komme op, hvilket langtfra er omkostningsfrit. På den baggrund
bedes ministeren fremlægge et overslag over de omkostninger, der må forven-
tes ved at lukke eksempelvis Tølløsebanen, der er en af de baner, der aktuelt
diskuteres.
Svar:
Der vil alt andet lige være nogle udgifter forbundet med nedlukning af en jern-
bane. Disse kan bl.a. afhænge af indgåede kontrakter og forpligtelser, persona-
leforhold, evt. fjernelse af sporet, miljøoprensning af jord og arealer mv.
Det skal bemærkes, at det er Region Sjælland, der har ansvaret for driften og
økonomien i Tølløsebanen. Den konkrete drift varetages i sammenhæng med
de øvrige privatbaner i Region Sjælland af Regionstog A/S, som hovedsagligt er
ejet af det regionale trafikselskab Movia og en række kommuner på Sjælland.
Jeg kan oplyse, at Transportministeriet har gennemgået det materiale, der i
forskellig sammenhæng er blevet fremsendt af Region Sjælland. Transportmi-
nisteriet er på det grundlag ikke i besiddelse af konkrete tal for omkostningerne
forbundet med en eventuel lukning af Tølløsebanen.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke