Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1501467_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2015
2015-767
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr.381:
”Det fremgår af DSB’s kvartalsrapport for 3. kvartal 2014 (TRU alm. del, bilag
149), at der stadig er overbelægning på strækningen København-Slagelse samt
Skanderborg-Langå. Ministeren bedes på den baggrund redegøre for, hvilke
snarlige initiativer der vil blive taget, så de rejsende på de pågældende stræk-
ninger kan få den siddeplads, de har betalt for.”
Svar:
Jeg har sendt spørgsmålet videre til DSB som oplyser følgende:
”DSB følger hvilke afgange, der er mest belastede, og arbejder løbende for at
tilpasse togstørrelserne således at flest mulige passagerer kan få en siddeplads,
ud fra de materiel- og kapacitetsmæssige bindinger DSB er underlagt.
På strækningen København - Slagelse har DSB indsat et nyt tog 8115 (06:32-
07:32) til aflastning af IC821 (06:28 – 07:24), der har været kraftig overbelagt
til og med Slagelse.
Strækningen mellem Skanderborg og Langå er i 3. kvartal 2014 præget af, at
DSB ikke har kunnet køre normalt til og fra Aarhus, mens stationen blev bygget
om som led i letbaneprojektet. Der var således fra den 28. juni til den 17. august
ændret kørsel mellem Fredericia og Frederikshavn, hvilket også har påvirket
andelen af overbelagte tog.
Derudover er begge strækninger påvirket af, at DSB i øjeblikket ikke har tilla-
delse til at køre med to sammenkoblede togsæt på IC4. Således er både IC og
regionaltog overbelagt.
DSB skal bemærke, at opgørelsesmetoden (andel af tog med belægning over
100%) angiver andelen af tog med stående passagerer, men ikke hvor mange
passagerer der evt. har stået op på delstrækningen. Således vil et tog med 450
pladser angives som overfyldt og figurere på listen, hvis der er talt 451 passage-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501467_0002.png
rer. Skulle dette tog have været tilpasset den éne ekstra passager, ville det be-
tyde, at der skulle indsættes en hel togvogn ekstra med minimum 70 pladser.
Andelen af stående kunder på de nævnte strækninger er således mellem 2 og
4,6 %, i en periode, hvor DSB har været ramt af sporarbejder og manglende
mulighed for at køre med to sammenkoblede IC4 togsæt.
I tabel 1 fremgår antallet af passagerer i og uden for myldretiden på forskellige
delstrækninger i tredje kvartal 2014.
Tabel 1: passagertal og andel stående passagerer 3. kvartal 2014
Passagerer i myldretid
Stående
København H - Roskilde
Roskilde - Ringsted
Ringsted - Slagelse
Skanderborg - Aarhus H
Aarhus H - Langå
86.580
37.721
22.817
9.579
6.962
Alle i alt
1.895.328
1.266.700
747.584
303.743
157.798
andel
stående i
myldretid
4,6 %
3,0 %
3,1 %
3,2 %
4,4 %
Passagerer i øvrig tid
Stående
105.598
59.291
35.074
15.258
9.586
Alle i alt
3.478.560
2.486.016
1.718.731
749.125
424.780
Side 2/2
andel
stående i
øvrig tid
3,0 %
2,4 %
2,0 %
2,0 %
2,3 %
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke