Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2015
2015 - 766
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 380:
Under henvisning til svaret på TRU alm. del (2013-14), spm. 978, hvor det an-
gives, at Trafikstyrelsen ikke er i stand til at beregne kapacitetsudnyttelsen på
strækningen Aarhus-Langå, idet der er ”truffet beslutning om flere store pro-
jekter, der skal bruge kapacitet i området, efter kapacitetsberegningen i stati-
onsstrukturrapporten blev foretaget”, bedes ministeren oplyse, hvilke store
projekter der sigtes til, hvornår beslutning herom præcist skulle være truffet, og
hvornår en kapacitetsberegning så kan foretages.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”I relation til kapacitetsudnyttelsen på strækningen Aarhus-Langå er der med
aftalen om En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK af 14. januar
2014 truffet beslutning om følgende projekter:
1) Etablering af Timemodellen, herunder med én times rejsetid mellem
Aarhus og Aalborg. Den præcise køreplan for Timemodellens tog vil
blive fastlagt i forbindelse med, at Timemodellens anlæg færdiggøres.
2) Jernbanegods på Hirtshals Havn. Godsterminalen på Hirtshals havn
færdiggøres i forventning om stigende godsmængder på jernbanen til
og fra Nordjylland. Godstogene vil bl.a. skulle køre på strækningen
Aarhus-Langå.
3) Forbedret regional togbetjening, herunder hastighedsopgradering på
regionalstrækningen Langå-Struer. Udnyttelsen af de opgraderede re-
gionalstrækninger i fremtidens køreplaner kan påvirke kapacitetsud-
nyttelsen på strækningen Aarhus-Langå, idet tog fra bl.a. Struer og Vi-
borg skal indpasses i køreplanlægningen mellem Aarhus og Langå.