Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1501566_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2015
2015 - 766
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 380:
Under henvisning til svaret på TRU alm. del (2013-14), spm. 978, hvor det an-
gives, at Trafikstyrelsen ikke er i stand til at beregne kapacitetsudnyttelsen på
strækningen Aarhus-Langå, idet der er ”truffet beslutning om flere store pro-
jekter, der skal bruge kapacitet i området, efter kapacitetsberegningen i stati-
onsstrukturrapporten blev foretaget”, bedes ministeren oplyse, hvilke store
projekter der sigtes til, hvornår beslutning herom præcist skulle være truffet, og
hvornår en kapacitetsberegning så kan foretages.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser følgende:
”I relation til kapacitetsudnyttelsen på strækningen Aarhus-Langå er der med
aftalen om En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden DK af 14. januar
2014 truffet beslutning om følgende projekter:
1) Etablering af Timemodellen, herunder med én times rejsetid mellem
Aarhus og Aalborg. Den præcise køreplan for Timemodellens tog vil
blive fastlagt i forbindelse med, at Timemodellens anlæg færdiggøres.
2) Jernbanegods på Hirtshals Havn. Godsterminalen på Hirtshals havn
færdiggøres i forventning om stigende godsmængder på jernbanen til
og fra Nordjylland. Godstogene vil bl.a. skulle køre på strækningen
Aarhus-Langå.
3) Forbedret regional togbetjening, herunder hastighedsopgradering på
regionalstrækningen Langå-Struer. Udnyttelsen af de opgraderede re-
gionalstrækninger i fremtidens køreplaner kan påvirke kapacitetsud-
nyttelsen på strækningen Aarhus-Langå, idet tog fra bl.a. Struer og Vi-
borg skal indpasses i køreplanlægningen mellem Aarhus og Langå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501566_0002.png
Implementeringen af de vedtagne projekter, jf. ovenstående 1) – 3), vil påvirke
kapaciteten mellem Aarhus og Langå. Der kan ikke på nuværende tidspunkt
gives et klart svar på, hvad kapacitetsudnyttelsen på strækningen mellem Aar-
hus og Langå vil være efter implementeringen af disse projekter, da der endnu
ikke foreligger konkrete køreplaner for de forskellige togsystemer. Det er dog
Trafikstyrelsens vurdering, at kapaciteten mellem Aarhus og Langå vil blive
presset, hvis der etableres et regionaltogsstop i Laurbjerg, hvilket vil kunne
spærre for væksten i den øvrige togtrafik.
Det vil være relevant at foretage en mere præcis kapacitetsberegning, når der
foreligger mere konkrete køreplaner for de forskellige togsystemer, der i frem-
tiden vil skulle trafikere strækningen mellem Aarhus og Langå. Vi kommer
nærmere de endelige køreplaner, når VVM-forberedelsen af projekterne er
afsluttet, hvilket forventes at være senest i 2019. Dette kunne være en lejlighed
til at genbesøge forudsætningerne for at etablere en ny station i Laurbjerg.
Det kan bemærkes, at der med togfondsaftalen desuden er truffet beslutning
om elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet, herunder stræk-
ningen Fredericia-Aalborg samt udarbejdelse af en forundersøgelse for en ny
bane Aarhus-Galten-Silkeborg.
I forbindelse med udførelsen af elektrificeringen af Fredericia-Aalborg vil der
være en midlertidig nedsat kapacitet på strækningen, herunder mellem Aarhus
og Langå. Hvis der træffes beslutning om en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg,
vil tog fra den nye bane formentlig skulle benytte Aarhus-Langå banen på det
sidste stykke ind gennem Aarhus, hvilket ligeledes vil påvirke kapaciteten på
strækningen.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke