Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1415310_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 7
Samrådsspørgsmål A og B om Broløbet Storebælt
Spørgsmål A og B
stillet efter ønske
af Kim
Christiansen (DF)
Spørgsmål A
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt at afholde motionsløb på
de danske broanlæg, set i lyset af at der ved Broløbet Storebælt 2014
den 13. september 2014 var kilometerlange køer og tusindvis af
mennesker, der spildte deres tid på en motorvej, som burde afvikle
trafik? Mener ministeren på den baggrund, at der også fremover skal
holdes motionsløb på de store danske broanlæg?
Spørgsmål B
Ministeren bedes fremlægge en opgørelse over de statslige og
kommunale omkostninger i forbindelse med Broløbet Storebælt 2014
samt en opgørelse over fortjenesten for arrangørerne. Der ønskes
desuden beregninger på miljøbelastningen ved de lange bilkøer.
Indledning
Storebæltsbroen er en kæmpe succes.
Den faste forbindelse binder Danmark
sammen og styrker vores fællesskab.
Derfor er det også min altoverskyggende
prioritet at sikre, at Storebæltsbroen
fungerer efter hensigten.
Sund & Bælt har generelt en restriktiv
holdning i forhold til at lukke dele af
Storebæltsbroen i forbindelse med
motionsløb. Og det er jeg meget enig i.
Ok med enkelte
motionsløb
Jeg synes dog, det er i orden, at
Storebæltsbroen og andre store, danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415310_0002.png
Side 2 af 7
broanlæg en gang i mellem benyttes til
folkelige arrangementer som fx Broløbet.
12.000 tilmeldte deltagere vidner om, at
rigtig mange danskere er glade for at få
muligheden for at opleve
Storebæltsbroen på nærmeste hold.
Redegørelse fra
Sund & Bælt
Et arrangement som Broløbet skal
selvfølgelig gennemføres, så det er til
mindst mulig gene for de øvrige
trafikanter.
Jeg har bedt Sund & Bælt gøre rede for
omstændighederne omkring Broløbet
den 13. september.
Kø skyldes
trafikuheld
Årsagen til den kødannelse, som en del
bilister oplevede under Broløbet, var et
trafikuheld, der indtraf kort før løbets
start.
Heldigvis kom ingen alvorligt til skade
ved uheldet.
Broløbet er netop lagt en lørdag
eftermiddag uden for ferierne, hvor
trafikken er forholdsvis begrænset.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415310_0003.png
Side 3 af 7
Oprydningen efter uheldet var dog
vanskelig, da der under løbet kun var en
vognbane åben for trafik i hver retning.
Det skal i den forbindelse siges, at der
typisk opstår kø, når der sker uheld på
Storebæltsbroen – også under normale
forhold.
Jeg vil nu besvare de konkrete
spørgsmål, der er stillet.
Statslige og
kommunale
omkostninger
Sund & Bælt har opgjort deres
omkostninger i forbindelse med
Broløbet til knap 225.000 kr. og et
anslået forbrug på omkring 200
arbejdstimer.
Slagelse og Nyborg Kommuner har hver
bidraget med henholdsvis ca. 50.000 kr.
og 300.000 kr. i støtte til
arrangementet. Det skal hertil
bemærkes, at størstedelen af beløbet fra
Nyborg Kommune var øremærket en
koncert i målområdet, som var
tilgængelig for alle.
Beredskabet fra Slagelse og Nyborg har
samlet brugt ca. 140 arbejdstimer i
forbindelse med arrangementet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415310_0004.png
Side 4 af 7
Det har ikke været muligt at få oplyst
Politiets ressourceforbrug i forbindelse
med deres indsats.
Samlet har der ud fra de tilgængelige
oplysninger været afholdt statslige og
kommunale omkostninger for godt en
halv million kr. og et tidsforbrug på ca.
340 arbejdstimer i forbindelse med
arrangementet.
Arrangørernes
indtægter
Arrangørerne af Broløbet er Nyborg
Idræts Samvirke og Korsør Atletik og
Motion.
De to arrangører har hele den
økonomiske risiko og gevinst ved selve
arrangementet. Overskuddet fordeles
blandt de foreninger, som stiller med
frivillige før, under og efter løbet til
planlægning, forberedelse,
gennemførelse og oprydning efter løbet.
I forbindelse med løbet i år stillede 45
foreninger – primært lokale sports- og
spejderforeninger fra Nyborg og Slagelse
Kommune – med ca. 550 frivillige til de
mange opgaver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415310_0005.png
Side 5 af 7
Indtægterne ved arrangementet udgør
omkring 5,3 mio. kr., mens udgifterne
forventes at blive omkring 3,7 mio. kr.
Overskuddet, der som nævnt fordeles
blandt de lokale foreninger, forventes at
være omkring 1,7 mio. kr.
Kødannelsen som
følge af uheldet
Årsagen til køen under Broløbet var som
sagt et trafikuheld kort før løbets start.
I tidsrummet fra uheldet indtraf og til
der atter var normal trafik, passerede ca.
5.600 biler broen.
Det er vurderingen, at tre fjerdedele af
trafikken i vestgående retning, svarende
til ca. 1.900 biler, blev påvirket af køen
efter uheldet.
I Østgående retning blev 400 biler
påvirket af køen efter uheldet.
Ikke alle har været lige påvirket af køen,
men det antages for en sikkerheds skyld,
at i alt 2.300 biler har været fuldt
påvirket af køen som følge af uheldet.
Miljøbelastninger
ved bilkøer
Ved køkørsel forringes
brændstofeffektiviteten, og udledningen
af forurening og CO2 stiger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415310_0006.png
Side 6 af 7
Transportministeriet har et værktøj til at
beregne transporters energiforbrug og
emissioner. Det er på den baggrund
Sund & Bælts vurdering, at man ved
denne type køkørsel i gennemsnit
udleder ca. 3,5 gang så meget forurening
og CO2, som man ville gøre ved ’normal’
motorvejskørsel.
Den samlede yderligere miljøbelastning
ved køkørsel på Storebælt for 2.300 biler
svarer således til den forurening, som
5.750 ekstra biler over Storebælt ville
udlede.
Beregningerne skal ses i sammenhæng
med, at der i september i år kørte ca.
980.000 biler over Storebælt. En
yderligere trafik svarende til 5.750 biler
udgør således ca. 19 procent af dagens
trafik og 0,6 procent af månedstrafikken.
Heri indgår ikke miljøgevinster, der kan
tilskrives, at størstedelen af trafikken
under Broløbet blev afviklet med 60-80
km/t mod de normale 110 km/t.
Afrunding
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415310_0007.png
Side 7 af 7
Det er meget beklageligt, at et
trafikuheld kort før Broløbets start
betød, at der var kø for at passere
Storebælt.
Men jeg synes ikke, at man på den
baggrund skal udelukke kommende
arrangementer på Storebæltsbroen eller
andre danske broanlæg.
Det er helt klart, at man skal gøre sig
meget umage for, at der ikke opstår
problemer for de øvrige trafikanter, der
skal passere Storebælt.
Hvordan ser man her i udvalget på at
anvende Storebæltsbroen til folkelige
arrangementer af denne karakter?