Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1501741_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2015
2015-760
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 378:
I TRU alm. del, spm. 172, skriver ministeren, at "Den gældende Arriva-kontrakt
er indgået efter et udbud, som ikke omfattede standsning i Laurbjerg, og som
heller ikke pålægger Arriva at standse ved nye stationer. Hvis Arriva skal stand-
se i Laurbjerg, skal der i givet fald indgås en tillægsaftale angående standsning i
Laurbjerg. Den nærmere fordeling af den økonomiske risiko beror således på
en forhandling med Arriva." På den baggrund bedes ministeren kommentere
artiklen ”Minister fik køreplan med Laurbjerg-tider” i Favrskov Avisen af 9.
august 2011, hvor tidligere transportminister Hans Christian Schmidt kunne
konstatere, at "Arriva ikke vil kræve penge fra staten for at stoppe i Laurbjerg"
og herunder oplyse, om ministeren er bekendt med denne udmelding fra Arri-
va.
Svar:
Jeg kan ikke gøre rede for min forgængers udtalelser, men er bekendt med, at
Arriva dengang kom med en udtalelse om, at de ikke vil kræve penge fra staten
for at stoppe i Laurbjerg. Det er imidlertid ikke noget, jeg har på skrift. Det er
dog positivt, hvis Arriva vil standse uden at få betaling for det, og jeg er altid
lydhør over for ønsker til en bedre infrastruktur.
Uanset om Arriva tilbyder at standse i Laurbjerg uden merbetaling, vil der blive
en proces omkring indgåelse af tillægskontrakt som beskrevet i mit svar på
TRU spm. 172.
Jeg vil gerne tilføje, at det afgørende for vurderingen af Laurbjerg som potenti-
elt standsningssted er, om der samlet set opnås rejsetidsgevinster for passage-
rerne ved et stop i Laurbjerg, og om det er samfundsøkonomisk fornuftigt at
stoppe i Laurbjerg, jf. svar på TRU spm. 983 (Folketingssamlingen 2013/2014).
Man skal desuden være opmærksom på, at der er vedtaget en række jernbane-
projekter, herunder Timemodellen, som vil påvirke kapaciteten på strækningen
mellem Aarhus og Langå og ændre forudsætningerne for en ny station i Laur-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501741_0002.png
bjerg. Det vil derfor være relevant igen at se på forudsætningerne for en ny sta-
tion i Laurbjerg, når der foreligger mere konkrete køreplaner for de forskellige
togsystemer, der i fremtiden vil skulle trafikere strækningen mellem Aarhus og
Langå.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke