Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. marts 2015
2015 – 1332
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 364:
I forlængelse af tidligere spørgsmål om samme emne – TRU alm. del, spm. 131-
137 – er da ministeren indstillet på at lægge en plan, således at de resterende
stationer med vanskelige adgangsforhold for kørestolsbrugere får ordnede for-
hold?
Svar:
Som jeg den 25. februar 2015 redegjorde for i Folketinget i forbindelse med mit
svar på §20 spørgsmål nr. S 748 og 749, er der ca. 300 passagervendte statio-
ner og standsningssteder på det statsejede jernbanenet, hvoraf der på de 250
ikke er etableret en elevator.
Jeg har bedt Banedanmark redegøre nærmere for forholdene på de pågældende
250 stationer.
Banedanmark oplyser, at det på ca. 200 af disse stationer og standsningssteder
er muligt krydse skinnerne i niveau. En kørestolsbruger vil med andre ord ved
egen hjælp kunne komme frem til rette perron på 250 af de 300 passagervend-
te stationer og standsningssteder på det statsejede jernbanenet i Danmark.
Af de resterende ca. 50 stationer og standsningssteder, er der 13 stationer, hvor
der kun er adgang via trappe fra tunnel eller gangbro. Det var disse stationer
jeg henviste til i mit svar på TRU alm. del nr. 135, idet det bemærkes, at Taulov
station ved en fejl ikke indgik i svaret, jf. også mit svar på TRU alm. del nr. 365.
Af disse 13 stationer er den ene den sjældent anvendte fjerntogsperron på Glos-
trup station. På tre andre af stationerne (Langå, Nørre Alslev og Skørping) er
der pt. konkrete planer for etablering af elevator.
De resterende knap 40 stationer og standsningssteder er kendetegnet ved at
have en perronovergang i niveau, men hvor der er et trin mellem overgang og
perron.