Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. februar 2015
2015 - 741
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 361:
Når DSB, DSB Øresund, Banedanmark og lokalbanerne tilsyneladende ikke
rydder sne på perronerne, bedes ministeren oplyse, om det er for at spare pen-
ge, at de pågældende aktører ikke aktiverer sneberedskabet. I bekræftende fald
bedes ministeren oplyse, hvor meget der spares på den manglende snerydning.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB og Banedanmark, som oplyser:
”Banedanmark har ansvaret for snerydning og glatførebekæmpelse på perro-
nerne på alle stationer. Som en del af de faste procedurer for vinterberedskabet
aktiverede Banedanmark glatførelsesbekæmpelsen i vinteren 2014/2015.
Til glatførebekæmpelsen anvender Banedanmark produktet Leca®, som ikke
får sneen til at tø, men i stedet lægger sig oven på sneen og fryser fast som et
skridsikkert underlag. Dermed kan der være synlig sne på perronen, på trods af
at glatførebekæmpelsen er udført. Produktet har både miljømæssige og ar-
bejdsmiljømæssige fordele i forhold til det tidligere anvendte Urea-produkt
som optør sneen. Inden overgangen til Leca® som det primære glatførebe-
kæmpelsesmiddel kostede en hård vinterdag i gennemsnit Banedanmark ca.
690.000 kr., mens en hård vinterdag i vinteren 2012/2013 kostede Banedan-
mark 198.000 kr. Skiftet fra Urea til Leca® blev dog besluttet af miljømæssige
hensyn og ikke af økonomiske hensyn. Selve arbejdet udføres af forskellige
entreprenører under Banedanmarks instruktion.”
Hvad angår lokalbanerne, hører disse under regionerne, og jeg har ikke oplys-
ninger om disse baners sneberedskab.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke